Informácie - Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov
Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov
Kalendár
Dnes je: Utorok
11. august. 2020

Sviatok má:
dnes: Zuzana
zajtra: Darina
pozajtra: Ľubomír
včera: Vavrinec

IP:34.238.248.103.
ec2-34-238-248-103.compute-1.amazonaws.com
Hlavné menu
MenuMaker produced NavBar
Gréckokatolícky magazín

TV - naživo
gréckokatolícky magazín

Biblia
Nový zákon
Nový zákon

Starý zákon
Starý zákon
Spovedné zrkadlo

Plagát
Ďačov mapa

Letecký pohľad Ďačov
Vyhľadaj na stránke


Pokročilé vyhľadávanie
Radio
Stanica:
Nie je voľba


<a href=''>Play Nie je voľba</a>

Hrať v samostatnom okne
Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov: Informácie

Vyhľadávanie v tejto téme:   
[ Ísť na úvodnú stránku | Vybrať novú tému ]

Pozývame vás na duchovnú obnovu s názvom Bdejte
Informácie

Plagát

Drahí priatelia!

Pozývame vás na duchovnú obnovu s názvom Bdejte

„Prebuď sa, ty, čo spíš, vstaň z mŕtvych a bude ti svietiť Kristus!“ Efezanom 5,14

Témou obnovy je modlitba príhovoru.

Obnovu povedie br. Thomas z Rakúska, ktorý sa modlitbe príhovoru venuje. 

Obnova sa uskutoční online cez ZOOM, 27. Júna v čase od 11:30 do 14:00 (nášho času).

V prípade, že potrebujete tlmočenie, napíšte na tento email

Ak tlmočenie nepotrebujete, zaregistrujte sa na: 

Intercessory Prayer Retreat – Sehion UK Ministries

Autor: o.Jan - Nedeľa, 14.06. 2020 - 20:23:43 (47 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 2763 bajtov | Hodnotenie: 0)
Hlavný hygienik k pravidlám pre verejné slávenie bohoslužieb od 3. júna 2020
Informácie

Hlavný hygienik k pravidlám pre verejné slávenie bohoslužieb od 3. júna 2020

Hlavný hygienik SR Ján Mikas vydal zoznam opatrení týkajúcich sa verejného slávenia bohoslužieb od stredy 3. júna 2020 (od 6:00 ráno). Nadväzujú na pokyny z 5. mája 2020. Nové sú k dispozícii na webstránke Úradu verejného zdravotníctva SR. Kňazov a veriacich pozývame k tomu, aby sa s nimi oboznámili a pri slávení bohoslužieb ich rešpektovali.

 

S účinnosťou od 3. júna 2020 sa podľa § 48 ods. 4 písm. d) zákona č. 355/2007 Z. z. všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom aprávnickým osobám zakazuje usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy v počte nad 100 osôb.

 

Tento zákaz sa nevzťahuje na výkon bohoslužieb, prvého svätého prijímania, sviatosti birmovania, pohrebného obradu asobášneho obradu, vrátane ich civilných verzií. Súčasne sa ukladá povinnosť pri výkone bohoslužieb, prvého svätého prijímania, sviatosti birmovania, pohrebného obradu a sobášneho obradu, vrátane ich civilných verzií:

 

- vstup a pobyt v kostole alebo v príslušných priestoroch umožniť len s prekrytými hornými dýchacími cestami (napríklad rúško, šál, šatka),

- pri vchode do kostola alebo do príslušných priestorov aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice,

- zabezpečiť sedenie mimo osôb žijúcich vjednej domácnosti tak, že medzi obsadenými miestami musí ostať vždy jedno miesto neobsadené, pričom sekvenciu obsadenia sedadiel je potrebné v radoch alternovať,

- dodržiavať respiračnú etiketu (kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu), nepodávať si ruky,

- ak sa u osoby prejavia príznaky akútneho respiračného ochorenia, je potrebné telefonicky kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára a opustiť miesto hromadného podujatia,

- pravidelne si umývať ruky mydlom a teplou vodou, následne ruky utierať do jednorazových papierových obrúskov,

- zákaz podávania rúk,

- z obradov úplne vylúčiť osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek príznaky respiračného infekčného ochorenia,

- pokiaľ je to možné usporadúvať v nedeľu osobitne bohoslužby pre osoby staršie ako 65 rokov a pre osoby v rizikových skupinách,

- dezinfikovať použité bohoslužobné a iné predmety,

- pred rozdávaním svätého prijímania, posvätených chlebov, agapé si musí rozdávateľ dezinfikovať ruky. Pri prijímaní „pod obojím“ striktne dodržiavať iba podávanie chleba na ruku, nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby (napr. pitie z kalicha viacerými osobami ako jednou, vrátane kňazov, diakonov a pod. Z kalicha môže piť vždy iba jedna osoba (napr. predsedajúci liturgii),

- ruky sa nepodávajú (znak pokoja sa nahradí úklonom alebo gestom úsmevu),

- v priestoroch, kde sa vykonávajú obrady odstrániť nádoby s vodou (napr. sväteničky),

- vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek podláh a predmetov.

 

- - - -

Ján Mikas, hlavný hygienik Slovenskej republiky

(zdroj Gréckokatolícke Arcibiskupstvo Prešov)

Autor: o.Jan - Streda, 03.06. 2020 - 15:41:28 (56 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 10138 bajtov | Hodnotenie: 0)
ÚVZ: Deti na prvom svätom prijímaní nebudú musieť mať rúška na tvári
Informácie

ÚVZ: Deti na prvom svätom prijímaní nebudú musieť mať rúška na tvári

Bratislava 2. júna (TK KBS) Úrad verejného zdravotníctva SR rozhodol, že deti, ktoré pristúpia k prvému svätému prijímaniu nemusia mať na svojej tvári rúška. Vyplýva to z opatrenia úradu, ktoré zverejnil na svojej stránke. Toto opatrenie platí od stredy 3. júna (od 00:00). Podobná výnimka platí aj pri osobách nevesty a ženícha na svadbe.

 

Kompletné informácie o nosení rúšok je možné nájsť TU.

Zdroj: https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=202006030 14

(zdroj Gréckokatolícke Arcibiskupstvo Prešov)

Autor: o.Jan - Streda, 03.06. 2020 - 15:35:56 (40 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 2561 bajtov | Hodnotenie: 0)
Opatrenia v kostoloch sa zmierňujú, rúška zostávajú povinné
Informácie

Opatrenia v kostoloch sa zmierňujú, rúška zostávajú povinné

Bratislava 2. júna (TK KBS) Od stredy bude v kostoloch zrušená povinná vzdialenosť dva metre medzi ľuďmi, ktorú nahradí šachovnicové sedenie. Vyplýva to z uvoľnovania opatrení proti šíreniu koronavírusu. Keďže však stále nie je možná prítomnosť veriacich na bohoslužbách bez obmedzení, v platnosti zostáva dišpenz od povinnej účasti na svätej omši v nedele a prikázané sviatky.

 

Naďalej zostáva povinnosť mať nasadené rúško na tvári v interiéroch a na hromadných podujatiach, teda aj v kostoloch. Táto povinnosť platí aj pre kňazov. Sväté prijímanie sa podáva do ruky. Zároveň platia všetky pravidlá hlavného hygienika pre verejné slávenia bohoslužieb.

 

Úrad verejného zdravotníctva SR aktuálne pracuje na bližšej špecifikácii opatrení, s ich definitívnym znením bude verejnosť oboznámená.

(zdroj Gréckokatolícke Arcibiskupstvo Prešov)

Autor: o.Jan - Streda, 03.06. 2020 - 14:19:19 (46 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 3308 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pozývame vás na duchovné cvičenia pre kňazov
Informácie

Plagát

„Opojím dušu kňazov hojnosťou a môj ľud sa nasýti mojimi darmi“ - hovorí Pán.“

Jeremiáš 31:14 

Pozývame vás na duchovné cvičenia pre kňazov

Pozývame Vás na Duchovné cvičenia pre kňazov, ktoré sa budú konať od pondelka 8. júna do piatku 12. júna 2020 v čase od 12:00 do 14:00 (nášho času). Duchovné cvičenia sa budú konať online cez ZOOM a povedú ich duchovní otcovia z AFCM – Služby pomazania Duchom Svätým. Pochádzajú z Indie, ale žijú v Anglicku. Misionári z tejto komunity prichádzajú na Slovensko od r. 2017 a konajú duchovné obnovy v rôznych farnostiach na pozvanie kňazov.

V prípade, že nepotrebujete tlmočenie z angličtiny, zaregistrujte sa prosím priamo na nižšie uvedenom linku.

V prípade, že tlmočenie potrebujete, kontaktujte nás na: tento e-mail. Bude Vám zaslaný link, prostredníctvom ktorého budete účastní duchovných cvičení s tlmočením do slovenského jazyka.

 

Bližšie informácie a registráciu nájdete na tomto linku: www.sehionuk.org/register

Autor: o.Jan - Streda, 27.05. 2020 - 22:33:45 (71 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 4269 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež František bude 18. mája sláviť omšu nad hrobom sv. Jána Pavla II.
Informácie

Pápež František bude 18. mája sláviť omšu nad hrobom sv. Jána Pavla II.

Pri stom výročí narodenia svätého pápeža Jána Pavla II. v pondelok 18. mája bude Svätý Otec František o 7. hodine ráno celebrovať svätú omšu nad hrobom svätca v bočnej kaplnke Vatikánskej baziliky. Týmto priamym prenosom sa zároveň uzavrie vyše dvojmesačné obdobie živých strímingových prenosov ranných omší pápeža Františka.

Od 18. mája sa v Taliansku obnoví prístup verejnosti na sväté omše, ako sa už stalo aj v mnohých častiach sveta. Ako informoval vatikánsky hovorca Matteo Bruni, „z tohto dôvodu prestane od nasledujúceho dňa, 19. mája, živé vysielanie ranných omší z Domu sv. Marty“.

„Ako to Svätý Otec povedal už v uplynulých dňoch, túži po tom, aby takto mohol Boží ľud opäť v spoločenstve prežívať dôvernosť s Pánom vo sviatostiach, účasťou na nedeľnej liturgii a nanovo pokračujúc i v kostoloch v dennom kontakte s Pánom a jeho slovom.“

Ranné sväté omše v priamych prenosoch z Domu sv. Marty slávil Svätý Otec denne od 9. marca. K rozhodnutiu dať denne prístup do kaplnky televíznemu štábu ho viedla situácia obmedzeného prístupu veriacich na slávenia v kostoloch v Taliansku i v ďalších krajinách z dôvodu opatrení proti epidémii Covid-19.

Len v Taliansku dosahovali živé prenosy ranných homílií o 7.00 sledovanosť vyše jeden a pol milióna divákov. Spontánne prednášané homílie pápeža Františka z tohto vyše dvojmesačného obdobia vychádzajú v zbierke pod titulom Forti nella tribolazione (Silní v súženiach) vo Vatikánskom knižnom vydavateľstve Libreria Editrice Vaticana. V slovenčine sú všetky homílie dostupné v preklade Slovenskej redakcie Vatikánskeho rozhlasu na portáli Vatican News SK.

-jb-

12 mája 2020, 20:39 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:58:35 (54 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 4615 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež obetoval omšu za zdravotné sestry - Je to viac než len profesia
Informácie

Pápež obetoval omšu za zdravotné sestry: Je to viac než len profesia

V utorok 12. mája pamätal pápež František osobitne na zdravotné sestry a ošetrovateľov. V Medzinárodný deň ošetrovateliek pri rannej omši vyzdvihol ich službu ako ozajstné povolanie a oddanosť. Pripomenul aj hrdinské výkony sestier v terajšom čase pandémie. V homílii sa Svätý Otec sústredil na hĺbku daru Pánovho pokoja a vysvetlil jeho rozdiel od takého pokoja, ktorý dáva svet.

Na úvod slávenia o 7.00 v kaplnke Domu sv. Marty pozval Svätý Otec k modlitbe: „Dnes je Deň ošetrovateliek. Včera som zaslal posolstvo. Modlime sa dnes za zdravotné sestry a bratov, mužov, ženy, chlapcov a dievčatá, ktorí vykonávajú túto profesiu, ktorá je viac než len profesiou: je to povolanie, oddanosť. Nech ich Pán žehná. V tomto čase pandémie dali príklad hrdinskosti a niektorí položili život. Modlime sa za zdravotné sestry a bratov.“

V homílii pápež komentoval dnešný úryvok v Jánovho evanjelia (14,27-31), kde Ježiš svojim učeníkom hovorí: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva».

Homília Svätého Otca

Pán pred svojím odchodom pozdravuje svojich a dáva im dar pokoja (porov. Jn 14,27-31), pokoj Pánov: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva» (v. 27). Nejde o všeobecný pokoj, o ten pokoj bez vojen, ktorý by sme všetci chceli, ale o pokoj srdca, o pokoj duše, pokoj, ktorý každý z nás má vo svojom vnútri. A Pán ho dáva, no zdôrazňuje: «nedávam, ako svet dáva» (v. 27).

Ako dáva pokoj svet a ako ho dáva Pán? Sú to rozdielne pokoje? Áno. Svet ti dáva istý „pokoj vnútra“, hovoríme tu o pokoji tvojho života, o tomto žití „s pokojným srdcom“. Dáva ti vnútorný pokoj ako tvoje vlastníctvo, ako niečo, čo je tvoje a čo ťa izoluje od ostatných, udržiava ťa v tebe, je to tvoj výdobytok: mám pokoj. A bez toho, aby si si to všimol, sa uzatváraš do tohto pokoja, je to pokoj tak trochu pre teba, pre jedného, pre každého; je to osamotený pokoj, je to pokoj, ktorý ťa robí spokojným, aj šťastným.

A v tejto spokojnosti, v tomto šťastí ťa tak trochu uspí, anestetizuje ťa a vedie ťa zostať sám so sebou v istej spokojnosti. Je tak trochu egoistický: pokoj pre mňa, uzavretý vo mne. Takto ho dáva svet (porov. v. 27). Je to nákladný pokoj, pretože musíš neustále meniť „nástroje pokoja“: keď ťa nadchne určitá vec, dodáva ti pokoj, no potom sa pominie a musíš si nájsť ďalšiu... Je to [pokoj] nákladný, pretože je provizórny a neplodný.

Naopak pokoj, ktorý dáva Ježiš, je niečo iné. Je to pokoj, ktorý ťa uvádza do pohybu: neizoluje ťa, dáva ťa do pohybu, poháňa ťa ísť k druhým, vytvára spoločenstvo, tvorí komunikáciu. Pokoj sveta je nákladný, Ježišov pokoj je zadarmo, je grátis; je to Pánov dar: Pánov pokoj. Je plodný, vždy ťa vedie vpred.

Príkladom v Evanjeliu, ktorý ma núti premýšľať ako je to s pokojom sveta, je ten pán, ktorý mal plné sýpky a úroda toho roku sa ukazovala mimoriadne bohatá, a tak si pomyslel: „Budem musieť vybudovať ďalšie sýpky, aby som ju tam uložil a potom budem pokojný... to je moja spokojnosť, takto môžem žiť pokojný“. - „Hlupák,“ hovorí Boh, ešte túto noc zomrieš“ (porov. Lk 12,13-21). Je to pokoj vnútrosvetský (imanentný), ktorý ti neotvára dvere na druhý svet. Naopak Pánov pokoj je otvorený tam, kam odišiel, je otvorený pre nebo, je otvorený pre raj. Je to plodný pokoj, ktorý sa otvára a aj druhých privádza s tebou do raja.

Myslím, že nám pomôže, keď trochu popremýšľame: ktorý je ten môj pokoj, kde ja nachádzam pokoj? Vo veciach, v blahu, v cestovaní – teraz sa však nemôže cestovať – vo vlastníctve, v mnohých veciach, alebo nachádzam pokoj ako Pánov dar? Musím za pokoj zaplatiť, alebo ho prijímam zdarma od Pána? Aký je môj pokoj? Keď mi niečo chýba, hnevám sa? Toto nie je Pánov pokoj.

Toto je jedno z preverení. Som spokojný v mojom pokoji, „driemem“? To nie je od Pána. Som v pokoji a chcem ho komunikovať druhým a niečo ďalej rozvíjať? Toto je Pánov pokoj! Zostáva vo mne ten pokoj aj v drsných, ťažkých chvíľach? Je od Pána. A Pánov pokoj je plodný aj pre mňa, pretože je plný nádeje, teda hľadí na nebo.

Včera – prepáčte mi, že hovorím tieto veci, no sú to veci zo života, ktoré mi dobre padnú – včera som dostal list od istého kňaza, skvelého kňaza, a povedal mi, že hovorím málo o nebi, že by som o ňom mal hovoriť viac. A má pravdu, má pravdu. Preto som chcel dnes zdôrazniť túto vec: že pokoj, ten, ktorý nám dáva Ježiš, je pre terajšok i pre budúcnosť. Znamená to začať žiť nebo, s plodnosťou neba. Nie je to anestéza. Ten druhý áno: anestetizuješ sa prostredníctvom vecí sveta a keď sa dávka tejto anestézy skončí, vezmeš si ďalšiu a zas ďalšiu a ďalšiu dávku... Tento [Pánov] pokoj je však definitívny, a aj plodný a nákazlivý. Nie je narcistický, pretože vždy hľadí na Pána. Ten druhý hľadí na seba, je tak trochu narcistický.

Nech nám Pán dá tento pokoj plný nádeje, ktorý nás robí plodnými, robí nás komunikatívnymi voči druhým, ktorý vytvára spoločenstvo a ktorý vždy hľadí na definitívny pokoj raja.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Na záver svätej omše po tichej adorácii pred vystavenou Sviatosťou pápež František udelil eucharistické požehnanie.

-zk, jb-

12 mája 2020, 12:52 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:57:05 (56 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 10674 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež František obetoval omšu za Európu, aby rástla v jednote
Informácie

Pápež František obetoval omšu za Európu, aby rástla v jednote

Cirkev napreduje vďaka modlitbe, ktorá je prístupovou cestou k Otcovi a vyžaduje si odvahu. Modlitba je prvou úlohou každého biskupa. O tom hovoril pápež František v homílii z Domu sv. Marty v nedeľu 10. mája. Osobitne sa modlil za Európu v súvislosti s jej dvoma významnými výročiami: 75. výročím skončenia 2. svetovej vojny a 70. výročím Schumanovej deklarácie.

Svätý Otec začas slávenie slovami: „V týchto dňoch boli dve výročia: 70 rokov Deklarácie Roberta Schumana, ktorá podnietila začiatok Európskej únie a aj výročie konca [Druhej svetovej] vojny. Prosme dnes Pána za Európu, aby rástla v jednote - v tejto jednote bratstva, ktoré dáva rásť všetkým národom v jednote uprostred rozličnosti.“

Modlitba je prvou úlohou biskupa

Pápež v homílii, ktorú zameral na silu modlitby, komentoval liturgické čítania 5. veľkonočnej nedele. V Jánovom evanjeliu (14,1-14) Ježiš hovorí: «Urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi». Prvé čítanie zo Skutkov apoštolov (6,1-7) približuje, ako si apoštoli zvolili sedem prvých  diakonov, aby sa oni mohli «celkom venovať modlitbe a službe slova». Ako pripomenul Svätý Otec, modlitba je prvou úlohou každého biskupa.

Plné znenie homílie

V tejto pasáži Evanjelia (porov. Jn 14, 1-14), vo svojej rozlúčkovej reči, Ježiš hovorí, že ide k Otcovi. A hovorí, že bude s Otcom a že aj ten, kto v neho verí, «bude konať skutky, aké ja konám, ba bude konať ešte väčšie, lebo ja idem k Otcovi. A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi. Ak ma budete prosiť o niečo v mojom mene, ja to urobím» (v. 12-14). Môžeme povedať, že tento úryvok z Jánovho evanjelia je prehlásením o výstupe k Otcovi.

Otec bol v Ježišovom živote vždy prítomný a Ježiš o ňom hovoril. Ježiš sa modlil k Otcovi. A mnohokrát hovoril o Otcovi, ktorý sa o nás stará tak, ako sa stará o vtáky, o poľné ľalie... Otec. A keď ho učeníci prosili, aby ich naučil modliť sa, Ježiš ich učil modliť sa k Otcovi: «Otče náš» (Mt 6,9). Vždy sa obracia na Otca. No v tomto úryvku je veľmi silný; je to, akoby sa otvorili dvere všemohúcnosti modlitby. „Pretože ja som s Otcom: vy proste a ja to všetko urobím. To preto, že Otec to urobí so mnou“ (porov. Jn 14,11).

Táto dôvera v Otca, dôvera v Otca, ktorý je schopný urobiť všetko. Táto odvaha modliť sa, pretože k modlitbe je treba odvahu! Potrebná je k nej rovnaká odvaha, ako ku kázaniu: rovnaké množstvo. Pomyslime na nášho otca Abraháma, keď zjednával s Bohom, aby zachránil Sodomu (porov. Gen 18,20-33): „A ak by ich bolo menej? A ešte menej?...“ Skutočne vedel, ako vyjednávať. Avšak vždy s touto odvahou: „Odpusť Pane, poľav: trochu menej, ešte menej...“.

Vždy je to odvaha modlitbového zápasu, pretože modliť sa znamená zápasiť: zápasiť s Bohom. A potom, Mojžiš: dvakrát, keď Pán chcel zničiť ľud (porov. Ex 32,1-35 a Num 11,1-3)  a urobiť z neho hlavu ďalšieho ľudu, Mojžiš povedal: „nie!“. A povedal „nie“ Otcovi! S odvahou! Ale ak sa ideš modliť takto [naznačuje ledabolé mechanické odriekanie], toto je nedostatok rešpektu! Modliť sa znamená ísť s Ježišom k Otcovi, ktorý ti dá všetko. Odvaha v modlitbe, smelosť v modlitbe. Tá istá, akú treba na kázanie.

A v prvom čítaní sme počuli o tom konflikte v prvotných časoch Cirkvi (porov. Sk 6,1-7), pretože kresťania gréckeho pôvodu šomrali – šomrali, už v tých časoch sa to robilo: vidieť, že je to zvykom v Cirkvi... – šomrali, pretože o ich vdovy a siroty nebolo dobre postarané; apoštoli nemali čas robiť toľko vecí. A Peter [s apoštolmi], osvietení Duchom Svätým, „vynašiel“, povedzme to takto, diakonov. „Urobme toto: nájdime sedem dobrých mužov a nech sa títo postarajú o službu“ (porov. Sk 6,2-4). Diakon je strážca služby v Cirkvi.

„A tak nech je o potreby týchto ľudí, ktorí mali dôvod sa sťažovať, dobre postarané. A my – hovorí Peter, počuli sme to – my sa budeme venovať modlitbe a hlásaniu Slova“ (porov. v. 5). Toto je úloha biskupa: modliť sa a hlásať. S touto silou, ktorú sme počuli v Evanjeliu: biskup je ten prvý, ktorý ide za Otcom, s dôverou, ktorú dal Ježiš, s odvahou, s paréziou, bojovať za svoj ľud. Prvoradou úlohou biskupa je modliť sa. Povedal to Peter: «My sa budeme celkom venovať modlitbe a službe slova».

Poznal som jedného kňaza, jedného dobrého, svätého farára, ktorý keď stretol biskupa, srdečne ho pozdravil – milým a láskavým spôsobom – a zakaždým sa opýtal: „Excelencia, koľko hodín denne sa modlíte?“ A vždy hovoril: „Lebo prvoradá úloha je modliť sa“. Pretože je to modlitba hlavy komunity za komunitu, príhovor u Otca, aby chránil ľud.

Modlitba biskupa. Jeho prvoradou úlohou je modliť sa. A ľud, vidiac biskupa ako sa modlí, sa učí modliť. Pretože Duch Svätý nás učí, že Boh „je ten, čo koná“. My robíme len maličkú časť, je to však On, ktorý „koná“ v Cirkvi a modlitba je to, čo vedie Cirkev vpred. A preto hlavy Cirkvi, keď to tak poviem, biskupi, musia napredovať v modlitbe.

To Petrovo slovo je prorocké: „Nech diakoni robia toto všetko, aby bolo o ľudí dobre postarané a vyriešili sa problémy a aj ich potreby. Pre nás biskupov však modlitba a hlásanie Slova“.

Je smutné vidieť skvelých biskupov, skvelých, dobrých ľudí, no zaneprázdnených mnohými vecami, ekonomickými i množstvom iného... Modlitba na prvé miesto. Potom ďalšie veci. Keď však iné veci vezmú priestor modlitbe, niečo tu nefunguje. A modlitba je silná pre to, čo sme počuli v Ježišovom Evanjeliu: «Ja idem k Otcovi. A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi» (Jn 14,12-13). Takto ide Cirkev vpred, s modlitbou, s odvahou modlitby, pretože Cirkev vie, že bez tohto vystupovania k Otcovi nemôže prežiť.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Modlitba duchovného prijímania

Pre veriacich sledujúcich priamy prenos predniesol Svätý Otec modlitbu duchovného svätého prijímania:

„K tvojim nohám, môj Ježiš, sa skláňam a obetujem ti kajúcnosť svojho skrúšeného srdca, ktoré sa vo svojej nepatrnosti ponára do tvojej svätej prítomnosti. Klaniam sa ti vo sviatosti tvojej lásky, túžim ťa prijať do chudobného príbytku, ktorý ti ponúka moje srdce. Vo vyčkávaní šťastia sviatostného prijatia chcem ťa prijať duchovne.

Príď ku mne, môj Ježiš, aby som mohol prísť k tebe. Kiež tvoja láska roznieti celé moje bytie, na život a na smrť. Verím v teba, dúfam v teba, milujem ťa.“

Na záver svätej omše bola vystavená Sviatosť oltárna na tichú adoráciu, po ktorej pápež František udelil eucharistické požehnanie.

-zk, jb-

Aktualizované: 10.5.2020, 17:45

10 mája 2020, 10:44 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:35:41 (63 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 13952 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pravidlá vstupu do cerkvi
Informácie

Plagát

Autor: o.Jan - Štvrtok, 07.05. 2020 - 16:59:15 (63 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 249 bajtov | Hodnotenie: 0)
Usmernenie prešovského arcibiskupa metropolitu Jána
Informácie

Usmernenie prešovského arcibiskupa metropolitu Jána k čiastočnému obnoveniu slávenia verejných bohoslužieb

Drahí bratia kňazi, rehoľné sestry, bratia a sestry!

Všetci máme radosť a sme vďační Bohu za možnosť, ktorá sa nám ponúka od 6. mája 2020, kedy po dvoch mesiacoch môžeme otvoriť naše chrámy aj pre veriacich, aj keď zatiaľ v obmedzenom režime a s dodržiavaním všetkých hygienických opatrení. Preto je veľmi dôležité, aby sme sa podrobne zoznámili s Opatrením Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia – hromadné podujatia – bohoslužby (http://www.uvzsr.sk/docs/info/covid19/opatrenia_hromadne_podujatia_bohosluzby.pdf).

Zároveň ďakujem vám, bratia kňazi, rehoľné sestry a drahí naši veriaci, že sme boli doteraz disciplinovaní. Verím, že aj naďalej budeme zodpovední, k čomu majú prispieť aj nasledujúce usmernenia pre Prešovskú archieparchiu:

1. Stále platí dišpenz od účasti na nedeľnej či sviatočnej svätej liturgii. Verejné slávenie bohoslužieb počas trvania opatrení bude prebiehať v obmedzenom režime. Zároveň budú pokračovať vysielania bohoslužieb prostredníctvom online prenosov a katolíckych i verejnoprávnych médií.

2. Pretože najohrozenejšou vekovou skupinou sú seniori, hlavne od 65 rokov, je potrebné, aby zatiaľ dobre zvážili svoju účasť na bohoslužbách. Zároveň je potrebné, aby v nedele a sviatky bola aspoň jedna konkrétna svätá liturgia určená a odporúčaná prioritne pre seniorov. Prípadne podľa možnosti aj vo všedný deň, hlavne keď sú dve sväté liturgie. Je to pre ochranu ich zdravia. Neznamená to však, že nemôžu prísť prípadne na inú svätú liturgiu. Odporúčame možnosť sláviť aj svätú liturgiu v sobotu večer s platnosťou na nedeľu a ponúknuť ju napr. pre seniorov.

3. Každý, kto má nariadenú karanténu alebo má akékoľvek príznaky respiračného ochorenia, nech na bohoslužby neprichádza.

4. Dodržiavať respiračnú etiketu (kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu), nepodávať si ruky, neobjímať sa a pod.

5. Účasť na bohoslužbách je limitovaná veľkosťou chrámu. Preto je nutné zabezpečiť a upozorniť veriacich, aby dodržiavali medzi sebou minimálny odstup dva metre, okrem členov spoločnej domácnosti, a to aj pri vychádzaní z chrámu. Dvojmetrové odstupy v laviciach a v radoch stoličiek, pri zachovaní pravidla obsadenia každého druhého radu, možno zabezpečiť napr. farebnými nálepkami, ktoré sa dajú potom jednoducho odstrániť, alebo zmazateľnou kriedou. V priestore  chrámu  možno  miesta  na  státie  označiť  na  zemi  alebo  rozmiestniť  stoličky    s dodržaním potrebných odstupov.

6. Ak je pred a pri chráme k dispozícii priestor na státie, možno ho po naplnení kapacity chrámu využiť, takisto s upozornením na dvojmetrové odstupy (okrem členov spoločnej domácnosti).  V takom prípade je potrebné zabezpečiť vonkajšie ozvučenie a rozdanie svätého prijímania aj vonku, aby veriaci nevstupovali do chrámu.

7. Tam, kde je to možné, zvážiť prípadné slávenie bohoslužieb v exteriéroch za dodržania dvojmetrových odstupov (okrem členov spoločnej domácnosti).

8. Kňazi nech ustanovia službu, ktorá bude slušne a empaticky dohliadať na dodržiavanie uvedených pravidiel.

9. Vstup a pobyt v chráme možno umožniť len s prekrytými hornými dýchacími cestami (rúško, šál, šatka). To platí aj pre celebranta a posluhujúcich.

10. Pri vchode do chrámu aplikovať dezinfekciu na ruky (platí to aj pre kňaza) alebo prípadne poskytnúť jednorazové rukavice (v takom prípade však sväté prijímanie nepodávať na rukavicu, ale priamo na ruku).

11. Ak sú v chrámoch sväteničky nech sú aj naďalej bez svätenej vody. V laviciach nech nie sú spoločné liturgické texty, knižky, ružence a pod.

12. V chráme je potrebné zabezpečiť vetranie. Pravidelne treba dezinfikovať kľučky a iné dotykové plochy, ako sú podlahy, lavice, stoličky (hlavne po každej svätej liturgii).

13. Pred rozdávaním svätého prijímania si musí kňaz dezinfikovať ruky.

14. Sväté prijímanie nech sa aj naďalej podáva veriacim pod spôsobom chleba na ruku.

15. Kto by z vážneho zdravotného dôvodu nemohol prijať Eucharistiu do rúk, nech na to upozorní kňaza pred bohoslužbou, a príde na sväté prijímanie na záver ako posledný a kňaz mu podá telo Ježiša Krista lyžičkou, prípadne ak nemôže prijať pod spôsobom chleba, tak krv Ježiša Krista.

16. Deťom v tejto mimoriadnej situácii treba zvážiť podávanie svätého prijímania. Prípadne deťom, ktoré ešte nevedia prijať z ruky samé, je možné podať Telo Ježiša Krista na ruku rodičovi, ktorý ho pred kňazom podá svojmu dieťaťu do úst. Toto je možné iba v prípade, ak aj rodič ide na sväté prijímanie, aby mohol požiť omrvinky po podaní svätého prijímania dieťaťu. Menším deťom, ktoré prijímajú iba Krv Ježiša Krista, v tejto mimoriadnej situácii sväté prijímanie odporúčame nepodávať, pretože by bolo nutné mať pre každé dieťa inú liturgickú lyžičku.  Kňaz by zároveň musel prijímať z inej čaše alebo namáčaním Tela Ježiša Krista do Krvi. Jednoduchšie však je, že tieto deti dostanú od kňaza požehnanie.

17. V rade na sväté prijímanie nech veriaci takisto zachovávajú predpísané odstupy 2 metre.

18. Ani koncelebrujúci kňazi neprijímajú Krv Ježiša Krista z jednej čaše, ale pre každého kňaza je samostatná čaša a lention (aj purifikuje každý „svoju“ čašu). Ak by to nebolo možné zabezpečiť, kňazi môžu prijať namáčaním Tela Ježiša Krista do Krvi.

19. Treba upozorniť veriacich, aby v chráme nebozkávali a nedotýkali sa vystavených ikon.

20. Sväté liturgie nech majú podľa možnosti kratšie trvanie. To treba zohľadniť aj pri homíliách a príhovoroch. Teda ide o to, aby sme nepredlžovali čas bohoslužieb.

21. Z dôvodu skrátenia času bohoslužieb je potrebné zvážiť, či je nutné spoločne sláviť iné pobožnosti (napr. modlitbu svätého ruženca, molebeny a pod.).

22. Pri prípadnej koncelebrácii si kňazi nedávajú bozk pokoja, ani koncelebrujúci kňazi nebozkajú dary na oltári.

23. Tieto ustanovenia platia aj pre prijímanie iných sviatostí a svätenín.

24. Pri krste pri dýchaní na dieťa je potrebné urobiť to s odstupom od dieťaťa. Pred pomazaním olejom a myrom si dezinfikovať ruky.

25. Je potrebné nájsť vhodné spôsoby ako vysluhovať v tomto čase sviatosť zmierenia. Najlepšie je spovedať v exteriéri pri určitom odstupe nie priamo otočení k sebe. Vo vnútri je vhodnejšie spovedať nie v uzavretých spovedniciach, ale tak, že medzi kňazom a veriacim je mriežka prekrytá fóliou. Spovedné miestnosti teraz nie sú vhodné.

26. Do ukončenia mimoriadnej situácie odporúčame zrušiť myrovanie (z dôvodu mazania olejom   z jednej ampulky a jedným štetcom). Alebo ak myrovanie bude, treba pomazanie posväteným olejom na čelo nahradiť požehnaním bez dotyku veriaceho a prosforu rozdávať lyžicou na ruku.

27. Neodporúčame zbierať peniaze do zvončeka počas svätej liturgie podľa bežného zvyku, aby si veriaci peniazmi nekontaminovali ruky. Zbierka nech sa vykoná po skončení svätej liturgie pri východe z chrámu.

28. Slávnosti prvej svätej spovede odporúčame preložiť na neskorší termín. Ak sa však po dohode  s rodičmi rozhodnete slávnosť uskutočniť v pôvodnom termíne, rozdeľte deti (ak ich je väčší počet) na viac termínov, aby ste mohli dodržať všetky hygienické opatrenia.

29. Čo sa týka ženských rehoľných komunít (ide v nich v podstate o jednu domácnosť) je možné – pri dodržaní všetkých hygienických opatrení, vyššie uvedených usmernení a po konzultácii       s provinciálnymi predstavenými – sláviť v komunite podľa dohody sväté liturgie.

30. Z dôvodu vyhovenia veriacim udeľujem farárom, správcom farností a kaplánom – v prípade pastoračnej potreby – povolenie k binácii aj vo všedných dňoch a povolenie k trinácii v nedele  a sviatky do skončenia mimoriadnej situácie resp. do odvolania. Bez evidentnej pastoračnej potreby nie je dôvod k aplikovaniu tohto povolenia.

31. Je povinnosťou všetkých kňazov a obzvlášť tých, ktorí sú štatutármi, dodržiavať tieto usmernenia.

32. Je  povinnosťou všetkých kňazov informovať  veriacich v oznamoch pred svätými  liturgiami   o týchto usmerneniach (vybrať hlavné z nich, minimálne v rozsahu plagátu s piktogramami v prílohe). Vašou povinnosťou je vyvesiť tento plagát pri vstupe do chrámu.

Pristúpme k tejto etape otvárania verejných bohoslužieb zodpovedne, citlivo, s pastoračnou múdrosťou a láskou k veriacim. Verím, že to s Božou pomocou zvládneme.

S láskou vám udeľujem svoje archijerejské požehnanie.

vladyka Ján Babjak SJ

prešovský arcibiskup metropolita

Autor: o.Jan - Štvrtok, 07.05. 2020 - 16:55:21 (49 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 21607 bajtov | Hodnotenie: 0)
254 článkov (26 stránok, 10 článkov na stránku)
[ 1 | 2 | 3 ]
Prejsť na:
Počítadlo
Verejných návštev
stránok od 28.08.2012

[ Viac ]
Počet ľudí na stránke
Spolu: 17
CP Ďačov
Cest. poriadok Ďačov

Stránka obce Ďačov
Obec Ďačov
Ankety
Ako sa Vám pačí naša WEB stránka?

Slabá
Pekná
Veľni pekná



Výsledky
Ďalšie ankety

Hlasov 658
Web kamery
 
Viac web kamier
Počasie
Predpoveď počasia : www.meteo.sk
Fáza mesiaca

SATELIT
Odkazy na WEB stránky

Webhosting WebSupport
Hosting s ľudským prístupom

Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku
Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku

Obec Milpoš
Oficiálna stránka obce Milpoš

Obec Ďačov
Oficiálne stránky obce Ďačov

MOSRZ Sabinov
Miestná organizácia SRZ Sabinov

Mesto Sabinov
Mesto Sabinov kde sa dobre žije

Mesto Lipany
Mesto Lipany

Krehlík Ján
Súkromné stránky Ján Krehlik

Klub Nemecký obrovitý strakáč a Český strakáč
Klub chovateľov nemecký obrovitý strakáč a český strakáč

Gymnázium Lipany
Gymnázium Lipany - stránka našej školy

Gréckokatolícke mládežnícke centrum
Gréckokatolícke mládežnícke centrum - Barka v Juskovej Voli.

Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov
Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov


Gréckokatolícka farnosť Sabinov

[ Pozri ZOZNAM ]
KALKULAČKA
Kalkulačka
 

OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV


Správca stránok: Mgr. Krehlík Ján

©2012
WWW.krehlik.eu WEBmaster: Krehlík Ján st.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.14 sekúnd

  Admin
Infor. o registracii domeny