Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov
Kalendár
Dnes je: Nedeľa
29. marec. 2020

Sviatok má:
dnes: Miroslav
zajtra: Vieroslava
pozajtra: Benjamín
včera: Soňa

IP:3.235.66.217.
ec2-3-235-66-217.compute-1.amazonaws.com
Hlavné menu
MenuMaker produced NavBar
Gréckokatolícky magazín

TV - naživo
gréckokatolícky magazín

Biblia
Nový zákon
Nový zákon

Starý zákon
Starý zákon
Ďačov mapa

Letecký pohľad Ďačov
Vyhľadaj na stránke


Pokročilé vyhľadávanie
Radio
Stanica:
Nie je voľba


<a href=''>Play Nie je voľba</a>

Hrať v samostatnom okne
TV vysielania
Vitajte na oficiálnej stránke
Gréckokatolíckej cirkvi - farnosť Ďačov

Sláva Isusu Christu!


Rozhovor s Mirjanou Soldo
Videá
Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 22:48:11 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | Hodnotenie: 0)
Pápež bude sláviť Veľký týždeň i krížovú cestu vo Vatikáne, bez účasti ľudu
Informácie

Pápež bude sláviť Veľký týždeň i krížovú cestu vo Vatikáne, bez účasti ľudu

Krížovú cestu na Veľký piatok sa bude Svätý Otec tento rok modliť bez fyzickej účasti veriacich na priestranstve pred Vatikánskou bazilikou a nie pri rímskom Koloseu. Obrady Veľkého týždňa bude sláviť pri Oltári katedry v Bazilike sv. Petra, rovnako bez zhromaždenia veriaceho ľudu. 

K zmenám v programe liturgických slávení Svätého Otca počas Veľkého týždňa došlo z dôvodu šíriacej sa pandémie a na základe usmernení vyjadrených v dekréte Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí.

Nový liturgický program pápeža od Kvetnej nedele do Veľkej noci zverejnil v piatok 27. marca majster pápežských liturgických slávení Mons. Guido Marini. Všetky slávenia Svätého Otca bude možné sledovať v priamom prenose. Prinesú ich aj vatikánske médiá na webovej i facebookovej stránke Vatican News i na rovnomennom kanáli youtube.

Prehľad pápežských slávení Veľkého týždňa

Na Kvetnú nedeľu 5. apríla bude pápež František sláviť Eucharistiu vo Vatikánskej bazilike so začiatkom o 11.00

Na Zelený štvrtok 9. apríla sa omša svätenia olejov konať nebude. Večer o 18.00 bude pápež celebrovať svätú omšu na pamiatku Pánovej večere (Missa in Coena Domini).

Veľkopiatkové obrady 10. apríla na pamiatku Pánovho utrpenia bude Svätý Otec sláviť v bazilike o 18.00. O 21. hodine sa potom uskutoční krížová cesta na priestranstve pred Bazilikou sv. Petra.

Veľkonočná vigília s pápežom Františkom sa na Bielu sobotu 11. apríla začne v bazilike o 21. hodine.

Na Veľkonočnú nedeľu 12. apríla bude Svätý Otec celebrovať svätú omšu v bazilike o 11.00. V jej závere udelí požehnanie „mestu a svetu“ – Urbi et orbi.

-zk-

27 marca 2020, 16:49 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 22:41:00 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 5616 bajtov | Hodnotenie: 0)
Homília pápeža Františka pri Urbi et Orbi
Rozjímanie

Homília pápeža Františka pri Urbi et Orbi: Víťazné zbrane sú modlitba a tichá služba

Stovky miliónov katolíckych veriacich celého sveta, a nielen oni, sa v piatok 27. marca o 18. hodine spojili prostredníctvom médií v modlitbe so Svätým Otcom Františkom, aby vyprosovali zastavenie pandémie Covid-19. Svätý Otec viedol modlitbu na prázdnom námestí sv. Petra a eucharistickú poklonu pod priečelím baziliky za mierneho mrholenia.

Modlitba sa začala počúvaním Božieho slova z Markovho evanjelia o Ježišovom utíšení búrky na jazere. Pápež František sa potom prihovoril v homílii. Pred priečelím Baziliky si potom uctil starobylú ikonu Panny Márie Salus populi romani prinesenú z Baziliky Santa Maria Maggiore a kríž s Kristom v životnej veľkosti z Kostola sv. Marcela. Nasledovala eucharistická poklona pred vystavenou Sviatosťou oltárnou v priestore vstupného átria baziliky. 

Plné znenie homílie pápeža Františka

(Mk 4, 35-41)

„Keď sa zvečerilo“ (Mk 4, 35). Tak sa začína evanjelium, ktoré sme práve počuli. Už cez niekoľko týždňov sa zdá, že zostúpila noc. Husté temnoty zahalili naše námestia, cesty a mestá; zmocnili sa našich životov a naplnili všetko ohlušujúcim tichom a ničivou prázdnotou, ktorá paralyzuje chod všetkých vecí. Cítiť to vo vzduchu, vidíme to v gestách, hovoria to naše pohľady. Ocitli sme sa tu ustráchaní a stratení. Ako učeníci v evanjeliu, aj nás strhla nečakaná zlovestná víchrica. Uvedomili sme si, že sa nachádzame na tej istej loďke, všetci krehkí a dezorientovaní, no na druhej strane aj dôležití a nevyhnutní; všetci povolaní veslovať spoločne, všetci odkázaní navzájom sa posilňovať. Na tejto loďke... sme všetci. Ako učeníci, ktorí hovoria jedným hlasom a ustráchane volajú „Sme stratení, hynieme!“ (v. 38), aj my sme si uvedomili, že nemôžeme ísť každý svojou cestou, ale iba spoločne.

Je ľahké nájsť sa v tomto evanjeliovom rozprávaní. Čo je aj pre nás ťažké, je pochopiť Ježišovo správanie. Kým učeníci sú pochopiteľne vystrašení a bezradní, on je na poduške v zadnej časti lode, ktorá sa potápa ako prvá. A čo robí? Napriek rozruchu pokojne spí, v dôvere odovzdaný Otcovi – a je to jediný raz, keď Ježiša vidíme v evanjeliách spať. Keď ho potom zobudia a on upokojí vietor a vlny, na učeníkov sa obracia vyčítavým tónom: „Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ (v. 40).

Snažme sa pochopiť ho. V čom spočíva nedostatok viery učeníkov, ktorá je v protiklade s Ježišovou dôverou? Neprestali veriť v neho, veď preto ho budia. Ale pozrime, ako sa naňho obracajú: „Učiteľ, nedbáš o to, že hynieme?“ (v. 38). Nedbáš: myslia si, že Ježiš sa o nich nezaujíma, že sa o nich nestará. Medzi nami, v našich rodinách jednou z vecí, ktorá nám veľmi ťažko padne je počuť ako nám niekto povie: „Nezáleží ti na mne?!”. Sú to slová, ktoré rania a v srdci sa rozpúta búrka. Isto bodli aj Ježiša. Veď nikomu tak na nás nezáleží, ako práve jemu. Vskutku, len čo sa naňho obrátia, zachraňuje svojich bezradných učeníkov.

Búrka odhaľuje našu zraniteľnosť a objavuje tie falošné a povrchné istoty, na ktorých sme si postavili naše agendy, naše plány, naše zvyky a priority. Ukazuje nám, ako sme nechali uspaté a opustené to, čo živí, podporuje a dáva silu nášmu životu a nášmu spoločenstvu. Búrka vynáša na svetlo všetky tie zámery „zabaliť” a dať do zabudnutia to, čo živilo dušu našich národov. Odhaľuje všetky snahy uspať sa zdanlivo „zachraňujúcimi“ zvykmi, neschopnými oprieť sa o naše korene a dať zaznieť pamäti našich starcov, zbavujúc sa tak imunity, nevyhnutnej, aby sme mohli čeliť nepriazni.

Búrkou opadla fasáda tých stereotypov, ktorými sme zakrývali naše „ego“, neustále ustarostení o náš imidž; a odhalila sa opäť tá (požehnaná) spoločná príslušnosť, z ktorej sa nemôžeme vymknúť: že sme navzájom bratia.

„Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ Pane, tvoje slovo dnes večer tne do živého a týka sa nás, všetkých. V tomto našom svete, ktorý ty miluješ viac než my, sme napredovali plnou rýchlosťou a cítili sa silní a schopní na všetko. Lakomí po zárobku, nechali sme sa pohltiť vecami a vyčerpať náhlením. Nezastavili sme sa pred tvojimi výzvami, nepohli nami vojny a planetárne nespravodlivosti, nepočuli sme volanie chudobných a našej ťažko chorej planéty. Napredovali sme bezohľadne a mysleli sme si, že navždy zostaneme zdraví na chorom svete. Teraz, keď sa nachádzame na rozbúrenom mori, voláme k tebe: „Zobuď sa, Pane!”

„Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ Pane, obraciaš sa na nás s výzvou, výzvou po viere. Čo nie je len veriť, že jestvuješ, ale prísť k tebe a s dôverou sa ti odovzdať. Cez túto pôstnu dobu zaznieva tvoja naliehavá výzva: „Zmeňte sa!”, „Obráťte sa ku mne celým svojím srdcom” (Joel 2, 12). Voláš nás, aby sme prijali tento čas skúšky ako čas rozhodnutia sa. Nie je to čas tvojho súdu, ale nášho súdu: čas vybrať si, čo stojí za to a čo sa pomíňa, rozoznať, čo je nevyhnutné od toho, čo nie je. Je to čas presmerovať náš život k tebe, Pane, a k druhým. A môžeme pritom pozerať na toľkých našich spolupútnikov, ktorí zareagovali v čase strachu a darovali svoj život. Je to účinná sila Ducha rozliata a stvárnená do rôznych podôb sebadarovania. Je to život Ducha, ktorý je schopný zachrániť, oceniť a ukázať, ako naše životy udržiavajú bežní ľudia – na ktorých sa obyčajne zabúda – ktorí sa neobjavujú na titulkách novín a časopisov ani na veľkých pódiách posledného show, ale bezpochybne práve oni dnes píšu rozhodujúce udalosti našich osudov: lekári, zdravotné sestry, zamestnanci supermarketov, upratovačky, opatrovateľky, prepravcovia, poriadkové služby, dobrovoľníci, kňazi, rehoľné sestry a toľkí iní, ktorí pochopili, že nikto sa nezachráni sám. Zoči-voči utrpeniam, kde sa meria opravdivý rozvoj našich národov, objavujeme a zakúšame Ježišovu veľkňazskú modlitbu „aby všetci boli jedno“ (porov. Jn 17, 21). Koľkí ľudia každý deň prejavujú trpezlivosť, šíria nádej a snažia sa nezasievať paniku, ale spoluzodpovednosť. Koľkí otcovia, matky, starí rodičia či učitelia ukazujú našim deťom malými a každodennými gestami, ako čeliť a prechádzať krízou prispôsobením svojich zvykov, povznášať zrak a podnecovať modlitbu. Koľkí ľudia sa modlia, obetujú a prihovárajú za dobro všetkých. Modlitba a tichá služba – toto sú naše víťazné zbrane.

„Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ Počiatkom viery je uvedomiť si, že potrebujeme spásu, záchranu. Nevystačíme si sami, sami sa topíme: potrebujeme Pána ako dávni námorníci potrebovali hviezdy. Pozvime Ježiša do lodiek nášho života. Zverme mu naše strachy, aby ich on premohol. Tak ako učeníci, aj my zakúsime, že s ním na palube sa nejde ku dnu. Pretože toto je Božia sila: obrátiť na dobro všetko, čo sa nám prihodí, aj keď sú to zlé veci. On utišuje naše búrky, pretože s Bohom život nikdy nezomiera.

Pán nás oslovuje a uprostred našej búrky nás pozýva prebudiť a aktivovať solidaritu a nádej, schopné dať istotu, oporu a zmysel týmto hodinám, v ktorých sa zdá, že všetko sa potápa. Pán sa prebúdza, aby prebudil a oživil našu veľkonočnú vieru. Máme predsa kotvu: v jeho kríži sme boli zachránení. Máme kormidlo: v jeho kríži sme boli vykúpení. Máme nádej: v jeho kríži sme boli uzdravení a objatí, aby nás nikto a nič neodlúčilo od jeho vykupiteľskej lásky. Uprostred izolácie, v ktorej trpíme nedostatkom citových prejavov a stretnutí a zakúšame ako nám chýbajú toľké veci, vypočujme si ešte raz zvesť, ktorá je našou záchranou: vstal z mŕtvych a žije medzi nami! Pán nás zo svojho kríža vyzýva, aby sme našli život, ktorý na nás čaká, vnímali tých, ktorí sa na nás obracajú, aby sme posilňovali milosť, ktorá v nás prebýva, uvedomovali si ju a motivovali sa ňou. Neuhasme ten tlejúci knôt (porov. Iz 42, 3), ktorý nikdy neochorie, a umožnime mu znova zapáliť nádej.

Objať jeho kríž znamená nájsť odvahu objať všetky protivenstvá terajšej doby, zanechať na chvíľu náš zhon po všemohúcnosti a vlastníctve, aby sme dali priestor tvorivosti, ktorú je schopný vzbudiť iba Duch Svätý. Znamená to nájsť odvahu otvárať priestory, kde sa všetci budú môcť cítiť ako povolaní a umožniť nové formy pohostinnosti, bratstva a solidarity. V jeho kríži sme boli spasení, aby sme prijali nádej a umožnili, aby ona posilňovala a udržiavala všetky možné spôsoby a cesty, ktoré nám môžu napomôcť chrániť sa a chrániť druhých. Objímme Pána, aby sme objali nádej: toto je sila viery, ktorá oslobodzuje od strachu a vlieva nádej.

„Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ Drahí bratia a sestry, z tohto miesta, ktoré nám pripomína skalopevnú vieru Petra, v dnešný večer by som vás všetkých chcel zveriť Pánovi na príhovor jeho Matky, spásy svojho ľudu, morskej hviezdy v tejto búrke. Z tejto kolonády, ktorá objíma Rím a celý svet nech zostúpi na vás ako objatie útechy Božie požehnanie. Pane, požehnaj svet, daj zdravie telám a posilu srdciam. Žiadaš nás, aby sme sa nebáli. Ale naša viera je slabá a my sme bojazliví. Avšak ty, Pane, nenechaj nás napospas búrke. Zopakuj aj nám: „Vy sa nebojte!“ (Mt 28, 5). A my, spolu s Petrom „na teba zložíme všetky naše starosti, lebo ty sa o nás staráš“ (porov. 1 Pt 5, 7).

(Preklad: Marián Gavenda / Slovenská redakcia VR)

-jb-

 

27 marca 2020, 18:41 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 22:40:33 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 15501 bajtov | Hodnotenie: 0)
So zúrivým nepriateľom sa nediskutuje, Ježišovo mlčanie je nám vzorom
Rozjímanie

So zúrivým nepriateľom sa nediskutuje, Ježišovo mlčanie je nám vzorom

O tom, ako bojovať s diablom, ktorý nás pokúša až k zúrivosti, a že je vtedy lepšie mlčať ako Ježiš, hovoril pápež František v piatok 27. marca v homílii rannej svätej omše v Dome sv. Marty, ktorú obetoval za chorých, osamotených starých ľudí a rodiny, ktoré nemajú z čoho žiť.

V úvode rannej svätej omše, opäť prenášanej v priamom prenose, Svätý Otec dnes vyjadril poďakovanie všetkým, ktorí i v tomto náročnom čase pandémie myslia na druhých, starajú sa o tých, čo majú ťažkosti:

„V týchto dňoch prichádzali správy o tom, ako sa mnohí ľudia začínajú starať zvlášť ochotnejšie o druhých a myslia na rodiny, ktoré nemajú dostatok pre živobytie, na osamotených starých ľudí, na chorých v nemocniciach. Modlia sa za nich a tiež sa snažia sprostredkovať im nejakú pomoc... Toto je dobrý znak. Ďakujem Pánovi, že vzbudzuje v srdciach svojich veriacich takéto cítenie.“  

Proti diablovej zúrivosti je potrebný Ježišov štýl mlčania

Svätý Otec v homílii komentoval liturgické čítania z knihy Múdrosti (2,1a.12-22) a z Jánovho evanjelia (7,1-2.10.25-30). V oboch sa hovorí o zlosti až zúrivosti vzbudzovanej diablom voči spravodlivému a konkrétne proti Ježišovi.

Zoči-voči tejto ničivej zlosti sa nedá diskutovať s tým, kto je rozzúrený, tu sa dá iba mlčať, tak ako to urobil Ježiš, ktorý si zvolil mlčky niesť utrpenie, skonštatoval Svätý Otec. Vysvetlil, že tento Ježišov štýl mlčania a trpezlivého znášania je vzorom, ako sa máme zachovať voči nenávistným výpadom a osočovaniam, keď sa s nimi stretneme aj v našom bežnom živote.

Celá homília Svätého Otca

„Prvé čítanie je akoby vopred písaným kronikárskym záznamom toho, čo sa stane Ježišovi. Je to kronika v predstihu, je to proroctvo. Zdá sa ako historickým opisom toho, čo sa stalo neskôr. Čo hovoria bezbožníci?

« Číhajme na spravodlivého, lebo nám je na ťarchu. Stavia sa proti nášmu správaniu, vyčíta nám prestupovanie zákona, žaluje, že sme zradili svoju výchovu. Chvastá sa, že pozná Boha, a Božím synom sa nazýva. Obžalúva naše zmýšľanie, už aj pohľad na neho je nám na ťarchu. Lebo jeho život je nepodobný ostatným a odlišné sú jeho chodníky.

Pokladá nás za spotvorených a bočí od našich ciest ako od nečistoty; blahoslaví údel spravodlivých a chváli sa, že Boh mu je otcom. Nuž pozrime, či sú jeho reči pravdivé, a skúsme, ako sa to s ním skončí. Lebo ak je ozaj Božím synom, on sa ho ujme a vyslobodí ho z rúk odporcov».

Pomyslime na to, čo hovorili Ježišovi na kríži: „Ak si Syn Boží, zíď dolu; nech ťa on sám príde zachrániť“. A potom je tu plán postupu: skúšajme ho «potupou a súžením, aby sme poznali jeho miernosť a vyskúšali jeho trpezlivosť. Odsúďme ho na smrť potupnú, veď mu príde pomoc, ako hovorí».

Je to proroctvo práve toho, čo sa aj udialo. A evanjelium hovorí, že Židia sa ho snažili zabiť. Takže sa ho snažili aj uväzniť – hovorí nám Evanjelium – «ale nik nedokázal položiť naň ruky, lebo ešte neprišla jeho hodina.»

Toto proroctvo je mimoriadne podrobné: plán postupu týchto ničomných ľudí ide priam do najjemnejšieho detailu: nešetrime nič, skúšajme ho násilím a súžením, a pokúšajme jeho ducha vytrvalosti... klaďme mu osídla, položme nástrahy, aby sme videli, či padne... Toto nie je nejaká prostá nenávisť, len nejaký neprajný plán jednej strany proti druhej: toto je niečo iné. Toto sa nazýva zúrivosť: keď sa diabol, ktorý je za tým – vždy, pri každej zúrivosti – snaží ničiť a nešetrí prostriedkami.

Pomyslime na začiatok Knihy Jób, ktorá je v tomto prorocká: Boh je spokojný s Jóbovým spôsobom života, a diabol mu hovorí: „Áno, pretože má všetko, nemá žiadne trápenia! Vystav ho skúške!“ A najprv mu diabol vezme majetok, potom mu vezme zdravie, no Jób sa nikdy neodlúči od Boha. A tak diabol prichádza so svojou zúrivosťou.

Za každou zúrivosťou je diabol, aby ničil Božie dielo. Za nejakou hádkou či nenávisťou môže byť diabol, ale z diaľky, s bežnými pokušeniami. Avšak ak je tu zúrivosť, nepochybujme: je tu prítomný diabol. A zúrivosť je jemná, jemnučká. Pomyslime ako sa diabol rozzúril nielen proti Ježišovi, ale aj pri prenasledovaniach kresťanov: ako hľadal najrafinovanejšie prostriedky, aby ich priviedol k odpadu od viery, k vzdialeniu sa od Boha. Tak ako sa to povie v bežnej reči: toto je diabolské. Áno, diabolská inteligencia.

Rozprávali mi niektorí biskupi z jednej z krajín, ktorá si prešla diktatúrou ateistického režimu, ako pri prenasledovaní zachádzali až do detailov, ako napr. tento: V pondelok po veľkej noci sa učiteľky v škole vypytovali detí, čo jedli v predošlý deň. A deti povedali, čo bolo na obed. A ak povedali, že na veľkonočnú nedeľu obedovali vajíčka, viedlo to k prenasledovaniu, lebo podľa toho v tej krajine spoznali kresťanov. Takýmto špicľovaním zisťovali, kde sú kresťania, aby ich fyzicky zlikvidovali. Toto je zúrivosť prenasledovania, toto je diabol.  

A čo robiť vo chvíli konfrontácie so zúrivosťou? Môžeme robiť iba dve veci: diskutovať s týmito ľuďmi nie je možné, pretože majú vlastné idey, fixované predstavy, myšlienky, ktoré im diabol zasial do srdca. Počuli sme, aký je ich plán postupu. Čo sa teda dá robiť? To, čo urobil Ježiš: mlčať. Sme v úžase, keď čítame v Evanjeliu, že pred všetkými týmito obvineniami, všetkými týmito vecami, Ježiš mlčal. Zoči-voči duchu zúrivosti –iba mlčanie, nikdy ospravedlňovanie. Nikdy.

Ježiš rozprával, vysvetľoval. Keď pochopil, že tu už nemajú miesto slová, nastupuje mlčanie. A v mlčaní Ježiš prešiel aj svojím umučením. Je to mlčanie spravodlivého pred zúrivosťou. A toto platí aj pre – nazvime to takto – malé každodenné zúrivosti, keď niekto z nás pocíti, že je tu proti nemu ohováranie, rozprávajú sa veci a nakoniec sa nič z toho neukáže pravdivým... Zostať ticho. Mlčanie. A znášať a tolerovať zúrivosť ohovárania.

Aj ohováranie je zúrivosť, spoločenské zúrenie: v spoločnosti, v obci, na pracovisku, zakaždým proti nemu. Je to zúrivosť nie tak silná, ako tá vyššie spomínaná, ale je to zlosť, zameraná na zničenie toho druhého, pretože je vidieť, že ten druhý znepokojuje, obťažuje.

Prosme o milosť od Pána: bojovať proti zlému duchu, diskutovať, keď máme diskutovať: ale pred duchom zúrivosti mať odvahu mlčať a nechať nech prehovoria druhí. Rovnako pred touto malou každodennou zúrivosťou, ktorou je ohováranie: nechať ich nech si hovoria. V mlčaní, pred Bohom.“

Eucharistické požehnanie a duchovné sväté prijímanie

Svätý Otec pokračuje aj v tichých asi štvrťhodinových adoráciách pre vystavenou Eucharistiou, ktoré ukončuje požehnaním s monštranciou. Aj dnes veriacich pozval k duchovnému svätému prijímaniu modlitbou od sv. Alfonza de Liguori:

„Môj Ježišu, verím, že si v Najsvätejšej oltárnej sviatosti skutočne prítomný. Milujem ťa nadovšetko a moja duša túži po tebe. Keďže ťa teraz nemôžem prijať sviatostne, príď do môjho srdca aspoň duchovne. A pri tvojom príchode ťa objímam a celkom sa s tebou spájam. Nedovoľ, aby som sa niekedy odlúčil od teba.“

Pred odchodom z kaplnky zasvätenej Duchu Svätému sa pápež František vždy na chvíľku zastaví pred sochou Panny Márie s Ježiškom v náručí. Dnes tak urobil za spevu   starobylej mariánskej antifóny „Ave Regina Caelorum“:

Zdravas’, Kráľovná nebeská, zdravas’, Pani ty anjelská; koreň Jessov, nebies brána, ty si svetu Svetlo dala.

Plesaj, Panna najslávnejšia, ty zo všetkých najjasnejšia; milostivá Panna čistá, pros vždy za nás Syna, Krista.

-mh, jb-

27 marca 2020, 12:08 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 22:39:57 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 15899 bajtov | Hodnotenie: 0)
Inštrukcie Kongregácie pre východné cirkvi ohľadom veľkonočných slávení
Informácie

Plagát

Inštrukcie Kongregácie pre východné cirkvi ohľadom veľkonočných slávení vo východných katolíckych cirkvách

Kongregácia pre východné cirkvi vydala 25. marca 2020 dokument s názvom Inštrukcie o paschálnych sláveniach vo východných katolíckych cirkvách. Týmto Vám prinášame oficiálny preklad Organizačného a prekladateľského oddelenia KBS:

 

INŠTRUKCIE O PASCHÁLNYCH SLÁVENIACH VO VÝCHODNÝCH KATOLÍCKYCH CIRKVÁCH

 

Vzhľadom na rýchle šírenie sa pandémie ochorenia Covid-19, a to aj v mnohých krajinách, kde žijú alebo trvalo pobývajú veriaci východných katolíckych cirkví, Kongregácia pre východné cirkvi vyzýva všetkých hlavných predstaviteľov, ktorí sú na čele cirkví sui iuris, aby vydali pokyny v súlade s opatreniami, ktoré zaviedli občianske autority na zabránenie šírenia nákazy a aby povzbudili k takému postupu aj ostatné katolícke či nekatolícke kresťanské cirkvi, ktoré pôsobia na danom území.

Vzhľadom na rozmanité obradové tradície a rôzny dátum slávenia Paschy podľa príslušného kalendára, nie je možné vydať jednotné usmernenie, ktoré by celostne zahŕňalo súčasnú prax každej Cirkvi sui iuris.

V každom prípade sa, však, zdá vhodné, aby sme sa s Vami podelili o nasledovné odporúčania:


- Treba striktne dodržať, aby sa sviatky slávili v deň, na ktorý pripadajú podľa liturgického kalendára, a aby sa príslušné slávenia, ktoré sa budú môcť uskutočniť, vysielali alebo prenášali cez streaming, aby ich veriaci mohli sledovať zo svojich domovov.


- Treba vziať do úvahy [v týchto sláveniach] určité prispôsobenia, ktoré sú nevyhnutné vzhľadom na obmedzenú prítomnosť liturgickej asistencie. Hoci niektoré obradové tradície predpokladajú účasť speváckeho zboru a [posvätených] služobníkov, to v aktuálnej situácii nie je možné, ba ani múdre, aby sa veriaci zhromažďovali vo väčšom počte.


- Nech sa tiež vynechajú tie časti slávení, ktoré sú spojené s určitým obradom mimo chrámu.


- Nech sa pripomína veriacim, aká hodnotná je osobná modlitba i modlitba v kruhu rodiny, ktorá je opravdivou modlitbou Cirkvi a ktorá je v súčasnej situácii dôležitým prostriedkom na odovzdávanie viery, i jej obsahov a určitých modlitieb medzi jednotlivými generáciami. Treba tiež pripraviť a rozšíriť cez prostriedky spoločenskej komunikácie také materiály, ktoré by pomohli dospelým vysvetliť v rodine a zvlášť malým deťom, mystagógiu obradov, ktoré by sa za normálnych okolností slávili v chráme za prítomnosti zhromaždenia.


- Bohatstvo paschálnych slávení, počnúc od Kvetnej (Palmovej) nedele po Nedeľu Paschy, možno zvýrazniť odporúčaním, aby sa veriaci pomodlili niektoré časti doma a v rodinách, s pomocou príručných materiálov, ktoré sa zvyčajne každý rok dávajú k dispozícii v miestom spoločenstve.


- Kňazi, ktorí nemôžu sláviť liturgiu sami, nech sa modlia hodinky, zvlášť žalmy a tie modlitby, ktoré nevyžadujú odpovede chóru či veriacich.


- Na Veľký štvrtok slávia niektoré Cirkvi sui iuris pri rannom liturgickom slávení obrad posvätenia myra. Toto slávenie, ktoré nie je na Východe nutne spojené s týmto dňom, sa môže preložiť na iný deň.


- Na Veľký piatok treba dať do popredia modlitbu pri kríži a pri Kristovom hrobe, či už osamote alebo spolu v rodine, pričom možno použiť bohaté texty východných tradícií, predpísané na tento deň.


- V noc Paschy noc možno vyzvať rodiny, ak je to možné prostredníctvom slávnostného hlaholu zvonov, aby sa zišli na čítanie evanjelia o vzkriesení, a aby zapálili svetlo [sviece] a zaspievali niektoré tropáre alebo spevy vlastné ich tradícii, ktoré veriaci často vedia naspamäť.


- Ak boli plánované na Paschu nejaké krsty, nech sa preložia na iný dátum.


- Zostávajú v platnosti ustanovenia, ktoré vydala Apoštolská penitenciária dekrétom zo dňa 19. marca t.r. Keďže mnoho veriacich je zvyknutých spovedať sa v období pred Paschou, nech tam, kde to nie je možné, duchovní pastieri určia veriacim, aby sa pomodlili niektoré z kajúcnych modlitieb bohatej východnej tradície a modlili sa ich s duchom pokánia.

 

S úctou,

+ Leonardo kard. Sandri v.r.

prefekt


Don Flavio Pace
podsekretár

 

Plagát

Plagát

Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 08:39:58 (3 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 11599 bajtov | Hodnotenie: 0)
Čas tajomstiev Medžugoria sa blíži. Moje Nepoškvrnené srdce zvíťazí.
Videá
Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 07:42:33 (2 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 205 bajtov | Hodnotenie: 0)
Posolstvo, Medžugorie, 25. marec 2020
Na zamyslenie?

Aktuálne Posolstvo, Medžugorie, 25. marec 2020 

"Drahé deti! Som s vami po všetky tie roky, aby som vás viedla na cestu spásy. Vráťte sa k môjmu Synovi, vráťte sa k modlitbe a pôstu. Milé deti, dovoľte, aby Boh hovoril k vášmu srdcu. Pretože satan vládne a chce zničiť vaše životy a zem, po ktorej kráčate. Buďte statoční a rozhodnite sa pre svätosť. Uvidíte obrátenie vo vašich srdciach a rodinách, modlitba sa vyslyší, Boh vypočuje vaše úpenlivé prosby a daruje vám pokoj. Som s vami a všetkých vás žehnám svojím materinským požehnaním. Ďakujem vám, že ste prijali moje pozvanie. "

(medjugorje.ws)

Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 07:37:43 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 1575 bajtov | Hodnotenie: 0)
Modlitba pri kríži Sv.Marcella za ukončenie pandémie
Videá
Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 07:30:38 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 195 bajtov | Hodnotenie: 0)
Modlitebný program z chrámu sv.Jakuba v Medjugorí
Videá
Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 07:27:34 (1 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 195 bajtov | Hodnotenie: 0)
Eucharistická Adorácia - Medjugorje 26.03.2020
Videá
Autor: o.Jan - Piatok, 27.03. 2020 - 07:24:38 (0 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 195 bajtov | Hodnotenie: 0)
1525 článkov (153 stránok, 10 článkov na stránku)
[ 2 | 3 | 4 ]
Prejsť na:
Počítadlo
Verejných návštev
stránok od 28.08.2012

[ Viac ]
Počet ľudí na stránke
Spolu: 21
CP Ďačov
Cest. poriadok Ďačov

Stránka obce Ďačov
Obec Ďačov
Ankety
Ako sa Vám pačí naša WEB stránka?

Slabá
Pekná
Veľni pekná



Výsledky
Ďalšie ankety

Hlasov 647
Web kamery
 
Viac web kamier
Počasie
Predpoveď počasia : www.meteo.sk
Fáza mesiaca

SATELIT
Odkazy na WEB stránky

Webhosting WebSupport
Hosting s ľudským prístupom

Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku
Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku

Obec Milpoš
Oficiálna stránka obce Milpoš

Obec Ďačov
Oficiálne stránky obce Ďačov

MOSRZ Sabinov
Miestná organizácia SRZ Sabinov

Mesto Sabinov
Mesto Sabinov kde sa dobre žije

Mesto Lipany
Mesto Lipany

Krehlík Ján
Súkromné stránky Ján Krehlik

Klub Nemecký obrovitý strakáč a Český strakáč
Klub chovateľov nemecký obrovitý strakáč a český strakáč

Gymnázium Lipany
Gymnázium Lipany - stránka našej školy

Gréckokatolícke mládežnícke centrum
Gréckokatolícke mládežnícke centrum - Barka v Juskovej Voli.

Gréckokatolícka farnosť Savinov
Gréckokatolícka farnosť Savinov

Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov
Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov

[ Pozri ZOZNAM ]
KALKULAČKA
Kalkulačka
 

OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV


Správca stránok: Mgr. Krehlík Ján

©2012
WWW.krehlik.eu WEBmaster: Krehlík Ján st.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.15 sekúnd

  Admin
Infor. o registracii domeny