Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov
Gréckokatolícka cirkev farnosť Ďačov
Kalendár
Dnes je: Utorok
7. júl. 2020

Sviatok má:
dnes: Oliver
zajtra: Ivan
pozajtra: Lujza
včera: Patrícia, Patrik

IP:18.232.186.117.
ec2-18-232-186-117.compute-1.amazonaws.com
Hlavné menu
MenuMaker produced NavBar
Gréckokatolícky magazín

TV - naživo
gréckokatolícky magazín

Biblia
Nový zákon
Nový zákon

Starý zákon
Starý zákon
Spovedné zrkadlo

Plagát
Ďačov mapa

Letecký pohľad Ďačov
Vyhľadaj na stránke


Pokročilé vyhľadávanie
Radio
Stanica:
Nie je voľba


<a href=''>Play Nie je voľba</a>

Hrať v samostatnom okne
Vitajte na stránke
Gréckokatolíckej cirkvi - farnosti Ďačov

Slava Isusu Christu ! – Slava vo viki!


účet farnosti:

IBAN SK45 0900 0000 0050 3197 8856

Pán Boh zaplať za Vašu ochotu a za Váš milodar!


Pozývame Vás na medzinárodnú duchovnú obnovu pre mladých
Stretnutia mladých

Plagát

https://www.anointingfire.org/events

Drahí priatelia!

 

Pozývame vás na duchovnú obnovu pre mladých

s názvom Príprava na Turíce.

Nemusíte nikam cestovať, stačí trocha dobrej vôle a pripojenie na internet.

Obnovu povedie misionárka Einish a jej team z USA, z AFCM. Misionári z AFCM často robievajú duchovné obnovy v rôznych farnostiach na Slovensku. Pochádzajú z Indie, ale žijú v Anglicku. obnova je primárne pre mladých, ale môže sa prihlásiť každý, kto túži po Duchu Svätom a chce byť aktívnym kresťanom.

 

Len pripomíname, že uvedený čas platí pre USA, ak obnova začína o 09:00, u nás bude o 6 hod viac, čiže 15:00. Teda obnova bude v čase od 15:00 hod. do 18:00 hod. nášho času.

 

Záujemcovia, ktorí nepotrebujú tlmočenie sa môžu hlásiť na nižšie uvedenom linku.

Záujemcov, ktorí tlmočenie potrebujú prosíme, aby sa neregistrovali, aby len napísali na: tento e-mail následne dostanú ďalšie informácie.

 

Bližšie informácie a registráciu nájdete na tomto linku: https://www.anointingfire.org/events

Autor: o.Jan - Piatok, 22.05. 2020 - 09:32:17 (116 čitateľov)(Zobraziť celý článok | Hodnotenie: 0)
Liturgický prehľad 18.05 - 24.05.2020
Program Bohoslužieb
Liturgický prehľad
Autor: o.Jan - Sobota, 16.05. 2020 - 07:08:14 (35 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 204 bajtov | Hodnotenie: 0)
Sv. Omša s o.Jamesom Manjackalom - 13.05.2020
Videá
Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 10:30:00 (43 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 199 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež František bude 18. mája sláviť omšu nad hrobom sv. Jána Pavla II.
Informácie

Pápež František bude 18. mája sláviť omšu nad hrobom sv. Jána Pavla II.

Pri stom výročí narodenia svätého pápeža Jána Pavla II. v pondelok 18. mája bude Svätý Otec František o 7. hodine ráno celebrovať svätú omšu nad hrobom svätca v bočnej kaplnke Vatikánskej baziliky. Týmto priamym prenosom sa zároveň uzavrie vyše dvojmesačné obdobie živých strímingových prenosov ranných omší pápeža Františka.

Od 18. mája sa v Taliansku obnoví prístup verejnosti na sväté omše, ako sa už stalo aj v mnohých častiach sveta. Ako informoval vatikánsky hovorca Matteo Bruni, „z tohto dôvodu prestane od nasledujúceho dňa, 19. mája, živé vysielanie ranných omší z Domu sv. Marty“.

„Ako to Svätý Otec povedal už v uplynulých dňoch, túži po tom, aby takto mohol Boží ľud opäť v spoločenstve prežívať dôvernosť s Pánom vo sviatostiach, účasťou na nedeľnej liturgii a nanovo pokračujúc i v kostoloch v dennom kontakte s Pánom a jeho slovom.“

Ranné sväté omše v priamych prenosoch z Domu sv. Marty slávil Svätý Otec denne od 9. marca. K rozhodnutiu dať denne prístup do kaplnky televíznemu štábu ho viedla situácia obmedzeného prístupu veriacich na slávenia v kostoloch v Taliansku i v ďalších krajinách z dôvodu opatrení proti epidémii Covid-19.

Len v Taliansku dosahovali živé prenosy ranných homílií o 7.00 sledovanosť vyše jeden a pol milióna divákov. Spontánne prednášané homílie pápeža Františka z tohto vyše dvojmesačného obdobia vychádzajú v zbierke pod titulom Forti nella tribolazione (Silní v súženiach) vo Vatikánskom knižnom vydavateľstve Libreria Editrice Vaticana. V slovenčine sú všetky homílie dostupné v preklade Slovenskej redakcie Vatikánskeho rozhlasu na portáli Vatican News SK.

-jb-

12 mája 2020, 20:39 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:58:35 (33 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 4615 bajtov | Hodnotenie: 0)
Posolstvo pápeža Františka k Medzinárodnému dňu zdravotných sestier
Rozjímanie

Posolstvo pápeža Františka k Medzinárodnému dňu zdravotných sestier

Prinášame text Posolstva Svätého Otca Františka k Medzinárodnému dňu zdravotných sestier, ktorý sa slávi 12. mája. (Ide o pracovný preklad dokumentu, ktorý bude aktualizovaný.)

Drahí bratia a sestry!

Dnes slávime Medzinárodný deň zdravotných sestier v rámci medzinárodného „Roka sestry a pôrodnej asistentky“, vyhláseného Svetovou zdravotníckou organizáciou. V dnešný deň si tiež pripomíname dvesto rokov od narodenia Florence Nightingaleovej, ktorá dala začiatok modernému ošetrovateľstvu.

V tomto historickom momente, poznačenom svetovou zdravotnou núdzovou situáciou vyvolanou vírusovou pandémiou Covid-19, sme znovu objavili zásadný význam roly zdravotnej sestry, ale aj pôrodnej asistentky. Každodenne sme svedkami odvážneho a obetavého svedectva zdravotníkov, obzvlášť zdravotných sestier a bratov, ktorí s profesionalitou, sebaobetovaním, zmyslom pre zodpovednosť a s láskou k blížnemu pomáhajú zasiahnutým vírusom, aj vystavujúc riziku vlastné zdravie. Žiaľ, dokazuje to aj veľký počet zdravotníkov, ktorí zomreli pri vernom plnení svojej služby. Modlím sa za nich – Pán pozná každého z nich po mene – i za všetky obete tejto epidémie. Nech Vzkriesený Pán dá každému svetlo raja a ich rodinám útechu viery.

Zdravotné sestry a bratia oddávna zohrávajú ústrednú úlohu v zdravotnej starostlivosti. Denne v kontakte s chorými zakúšajú traumu, ktorú spôsobuje utrpenie v živote človeka. Sú to ženy a muži, ktorí sa rozhodli povedať „áno“ osobitnému povolaniu: byť Dobrými samaritánmi, ktorí sa ujímajú života a zranení blížneho. Sú ochrancami a služobníkmi života, ktorí pri podávaní potrebnej liečby dodávajú odvahu, nádej a dôveru (porov. Nová Charta zdravotníckych pracovníkov, č. 1-8).

Drahé zdravotné sestry a bratia, morálna zodpovednosť je znakom vašej profesionality, ktorá sa neobmedzuje na vedecko-technické poznatky, ale neustále nachádza svetlo v humánnom a poľudšťujúcom vzťahu k chorým. «Keď sa staráte o ženy a mužov, deti i starých ľudí, v každej etape ich života od narodenia až po smrť, ste v neustálom načúvaní, snažiac sa pochopiť potreby chorého vo fáze, ktorou prechádza. Pred jedinečnosťou každej situácie totiž nikdy nepostačí dodržiavať protokol, ale vyžaduje sa sústavné – a namáhavé! – úsilie rozlišovania a pozornosti voči každej jednotlivej osobe» (Príhovor členom Federácie profesijných zväzov zdravotných sestier, 3. marca 2018).

Vy, a myslím aj na pôrodné asistentky, ste blízko pri ľuďoch v ich životne dôležitých chvíľach - narodenie a smrť, choroba a uzdravenie - aby ste im pomáhali zvládnuť najtraumatickejšie situácie. Neraz ste po ich boku, keď zomierajú, dávajúc im útechu a úľavu v posledných okamihoch. Pre túto vašu oddanosť patríte medzi tých „svätých zo susedných dverí“ (porov. Homília, 9. apríla 2020). Ste obrazom Cirkvi ako „poľnej nemocnice“, ktorá pokračuje v napĺňaní poslania Ježiša Krista, ktorý sa skláňal k trpiacim a uzdravoval ich od každého druhu zla a zohol sa, aby umyl nohy svojim učeníkom. Vďaka za túto vašu službu ľudstvu!

V mnohých krajinách pandémia priniesla na svetlo aj mnohé nedostatky na úrovni zdravotnej starostlivosti. Preto sa obraciam na predstaviteľov národov celého sveta, aby investovali do zdravia ako primárneho spoločného dobra, posilnením štruktúr a zamestnaním väčšieho počtu zdravotných sestier a bratov, aby sa tak zabezpečila všetkým primeraná starostlivosť, rešpektujúc dôstojnosť každej osoby. Je dôležité hmatateľne uznať zásadnú úlohu, ktorú táto profesia plní v starostlivosti o pacientov, v miestnej pohotovostnej službe, v prevencii ochorení, v podpore zdravia, v starostlivosti v rodinnom, komunitnom či školskom prostredí.

Zdravotné sestry a bratia, a tiež pôrodné asistentky, majú právo byť lepšie ohodnotení a zapojení do procesov, ktoré sa týkajú zdravia ľudí a spoločenstva, a zaslúžia si to. Je dokázané, že investovanie do nich zlepšuje výsledky v oblasti komplexnej asistencie a zdravia. Treba im preto umožniť profesionálny rozvoj a poskytnúť pre ich vzdelávanie náležité nástroje na odbornej, ľudskej, psychologickej a duchovnej úrovni; ako aj zlepšiť ich podmienky práce a zaistiť ich práva, aby mohli naplno a dôstojne vykonávať svoju službu.

V tomto zmysle zohrávajú dôležitú úlohu združenia zdravotníckych pracovníkov, keďže okrem ponúknutia celkovej formácie sprevádzajú jednotlivých svojich členov a dávajú im pocítiť, že sú súčasťou jedného celku a nikdy nie sú ponechaní sami na seba a bezradní zoči-voči etickým, ekonomickým či ľudským výzvam, ktoré ich profesia zahŕňa.

Pôrodným asistentkám, ktoré pomáhajú ženám v tehotenstve a tiež privádzať ich deti na svet, odkazujem: vaša práca patrí k tým najvznešenejším, čo existujú, keďže sa venujete priamo službe životu a materstvu. V Biblii sa spomínajú dve hrdinské pôrodné babice, Sefora a Fua, ktoré sa takto stali nesmrteľnými (porov. 1, 15-21). Aj dnes na vás nebeský Otec hľadí s vďačnosťou.

Drahí zdravotní bratia, zdravotné sestry a pôrodné asistentky, nech tento svetový deň upozorní na dôstojnosť vašej práce pre dobro a zdravie celej spoločnosti. Vás i vaše rodiny, ako aj tých, o ktorých sa staráte, uisťujem o svojej modlitbe a zo srdca vám udeľujem apoštolské požehnanie.

V Ríme, pri sv. Jánovi v Lateráne, 12. mája 2020

František

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

-mh, jb, ms-

12 mája 2020, 17:08 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:57:56 (35 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 10543 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež obetoval omšu za zdravotné sestry - Je to viac než len profesia
Informácie

Pápež obetoval omšu za zdravotné sestry: Je to viac než len profesia

V utorok 12. mája pamätal pápež František osobitne na zdravotné sestry a ošetrovateľov. V Medzinárodný deň ošetrovateliek pri rannej omši vyzdvihol ich službu ako ozajstné povolanie a oddanosť. Pripomenul aj hrdinské výkony sestier v terajšom čase pandémie. V homílii sa Svätý Otec sústredil na hĺbku daru Pánovho pokoja a vysvetlil jeho rozdiel od takého pokoja, ktorý dáva svet.

Na úvod slávenia o 7.00 v kaplnke Domu sv. Marty pozval Svätý Otec k modlitbe: „Dnes je Deň ošetrovateliek. Včera som zaslal posolstvo. Modlime sa dnes za zdravotné sestry a bratov, mužov, ženy, chlapcov a dievčatá, ktorí vykonávajú túto profesiu, ktorá je viac než len profesiou: je to povolanie, oddanosť. Nech ich Pán žehná. V tomto čase pandémie dali príklad hrdinskosti a niektorí položili život. Modlime sa za zdravotné sestry a bratov.“

V homílii pápež komentoval dnešný úryvok v Jánovho evanjelia (14,27-31), kde Ježiš svojim učeníkom hovorí: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva».

Homília Svätého Otca

Pán pred svojím odchodom pozdravuje svojich a dáva im dar pokoja (porov. Jn 14,27-31), pokoj Pánov: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva» (v. 27). Nejde o všeobecný pokoj, o ten pokoj bez vojen, ktorý by sme všetci chceli, ale o pokoj srdca, o pokoj duše, pokoj, ktorý každý z nás má vo svojom vnútri. A Pán ho dáva, no zdôrazňuje: «nedávam, ako svet dáva» (v. 27).

Ako dáva pokoj svet a ako ho dáva Pán? Sú to rozdielne pokoje? Áno. Svet ti dáva istý „pokoj vnútra“, hovoríme tu o pokoji tvojho života, o tomto žití „s pokojným srdcom“. Dáva ti vnútorný pokoj ako tvoje vlastníctvo, ako niečo, čo je tvoje a čo ťa izoluje od ostatných, udržiava ťa v tebe, je to tvoj výdobytok: mám pokoj. A bez toho, aby si si to všimol, sa uzatváraš do tohto pokoja, je to pokoj tak trochu pre teba, pre jedného, pre každého; je to osamotený pokoj, je to pokoj, ktorý ťa robí spokojným, aj šťastným.

A v tejto spokojnosti, v tomto šťastí ťa tak trochu uspí, anestetizuje ťa a vedie ťa zostať sám so sebou v istej spokojnosti. Je tak trochu egoistický: pokoj pre mňa, uzavretý vo mne. Takto ho dáva svet (porov. v. 27). Je to nákladný pokoj, pretože musíš neustále meniť „nástroje pokoja“: keď ťa nadchne určitá vec, dodáva ti pokoj, no potom sa pominie a musíš si nájsť ďalšiu... Je to [pokoj] nákladný, pretože je provizórny a neplodný.

Naopak pokoj, ktorý dáva Ježiš, je niečo iné. Je to pokoj, ktorý ťa uvádza do pohybu: neizoluje ťa, dáva ťa do pohybu, poháňa ťa ísť k druhým, vytvára spoločenstvo, tvorí komunikáciu. Pokoj sveta je nákladný, Ježišov pokoj je zadarmo, je grátis; je to Pánov dar: Pánov pokoj. Je plodný, vždy ťa vedie vpred.

Príkladom v Evanjeliu, ktorý ma núti premýšľať ako je to s pokojom sveta, je ten pán, ktorý mal plné sýpky a úroda toho roku sa ukazovala mimoriadne bohatá, a tak si pomyslel: „Budem musieť vybudovať ďalšie sýpky, aby som ju tam uložil a potom budem pokojný... to je moja spokojnosť, takto môžem žiť pokojný“. - „Hlupák,“ hovorí Boh, ešte túto noc zomrieš“ (porov. Lk 12,13-21). Je to pokoj vnútrosvetský (imanentný), ktorý ti neotvára dvere na druhý svet. Naopak Pánov pokoj je otvorený tam, kam odišiel, je otvorený pre nebo, je otvorený pre raj. Je to plodný pokoj, ktorý sa otvára a aj druhých privádza s tebou do raja.

Myslím, že nám pomôže, keď trochu popremýšľame: ktorý je ten môj pokoj, kde ja nachádzam pokoj? Vo veciach, v blahu, v cestovaní – teraz sa však nemôže cestovať – vo vlastníctve, v mnohých veciach, alebo nachádzam pokoj ako Pánov dar? Musím za pokoj zaplatiť, alebo ho prijímam zdarma od Pána? Aký je môj pokoj? Keď mi niečo chýba, hnevám sa? Toto nie je Pánov pokoj.

Toto je jedno z preverení. Som spokojný v mojom pokoji, „driemem“? To nie je od Pána. Som v pokoji a chcem ho komunikovať druhým a niečo ďalej rozvíjať? Toto je Pánov pokoj! Zostáva vo mne ten pokoj aj v drsných, ťažkých chvíľach? Je od Pána. A Pánov pokoj je plodný aj pre mňa, pretože je plný nádeje, teda hľadí na nebo.

Včera – prepáčte mi, že hovorím tieto veci, no sú to veci zo života, ktoré mi dobre padnú – včera som dostal list od istého kňaza, skvelého kňaza, a povedal mi, že hovorím málo o nebi, že by som o ňom mal hovoriť viac. A má pravdu, má pravdu. Preto som chcel dnes zdôrazniť túto vec: že pokoj, ten, ktorý nám dáva Ježiš, je pre terajšok i pre budúcnosť. Znamená to začať žiť nebo, s plodnosťou neba. Nie je to anestéza. Ten druhý áno: anestetizuješ sa prostredníctvom vecí sveta a keď sa dávka tejto anestézy skončí, vezmeš si ďalšiu a zas ďalšiu a ďalšiu dávku... Tento [Pánov] pokoj je však definitívny, a aj plodný a nákazlivý. Nie je narcistický, pretože vždy hľadí na Pána. Ten druhý hľadí na seba, je tak trochu narcistický.

Nech nám Pán dá tento pokoj plný nádeje, ktorý nás robí plodnými, robí nás komunikatívnymi voči druhým, ktorý vytvára spoločenstvo a ktorý vždy hľadí na definitívny pokoj raja.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Na záver svätej omše po tichej adorácii pred vystavenou Sviatosťou pápež František udelil eucharistické požehnanie.

-zk, jb-

12 mája 2020, 12:52 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:57:05 (35 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 10674 bajtov | Hodnotenie: 0)
Duch Tešiteľ nás učí rásť ako stromy prinášajúce ovocie
Rozjímanie

Duch Tešiteľ nás učí rásť ako stromy prinášajúce ovocie

Duch Svätý je Boží dar, Utešiteľ, ktorého nám posiela Pán, aby nás podopieral, pomáhal nám v živote napredovať, pamätať, rozlišovať a rásť v chápaní Božích tajomstiev. O tomto dnes kázal pápež František v Dome sv. Marty v pondelok 11. mája. Svätý Otec omšu obetoval za nezamestnaných a pripomenul aj 75. výročie znovuobjavenia tela sv. Timoteja v katedrále talianskeho mestečka Termoli.

Pozostatky sv. Timoteja boli objavené v roku 1945 pri reštaurátorských prácach v tamojšej krypte, kde ich pred stáročiami počas vojny ukryl vtedajší biskup. Pápež zároveň vyzval k modlitbe za nezamestnaných:

„Dnes sa spájame s veriacimi z Termoli, na sviatok znovuobjavenia tela sv. Timoteja. V týchto dňoch mnoho ľudí stratilo prácu; neboli prijatí naspäť, pracovali načierno... Modlime sa za týchto našich bratov a sestry, postihnutých stratou práce.“

V homílii Svätý Otec komentoval dnešný úryvok z Jánovho evanjelia (14,21-26), v ktorom Ježiš svojim učeníkom sľubuje Ducha Svätého.

Plné znenie homílie

Úryvok z dnešného Evanjelia je Ježišova rozlúčka pri večeri (porov. Jn 14,21-26). Pán končí týmito vetami: «Toto som vám povedal, kým som ešte u vás. Ale Tešiteľ, Duch Svätý, ktorého pošle Otec v mojom mene, naučí vás všetko a pripomenie vám všetko, čo som vám povedal» (v. 25-26). Je to prísľub Ducha Svätého; Ducha Svätého, ktorý prebýva s nami a ktorého posielajú Otec a Syn. „Otec ho pošle v mojom mene“, hovorí Ježiš, aby nás sprevádzal životom. A nazývajú ho aj Paraklétom.

Toto je rola Ducha Svätého. V gréčtine je paraklét (παράκλητος) ten, kto podporuje, sprevádzaním chráni pred pádom, ten, kto ťa udržiava pevným, kto ti je nablízku, aby ťa podoprel. A Pán nám sľúbil túto podporu, ktorou je Boh, tak ako on: je to Duch Svätý. Čo v nás robí Duch Svätý? Pán hovorí: «naučí vás všetko a pripomenie vám všetko, čo som vám povedal» (v. 26).

Učiť a pripomínať. Toto je úloha Ducha Svätého. Učí nás: učí nás tajomstvu viery, učí nás vstupovať do tajomstva, chápať to tajomstvo trochu viac. Učí nás Ježišovej náuke a učí nás ako rozvíjať našu vieru bez omylov, pretože náuka rastie, avšak vždy v tom istom smere: vzrastá v chápaní. A Duch nám pomáha rásť v chápaní viery, viac jej porozumieť, rozumieť tomu, čo hovorí viera.

Viera nie je niečo statické; náuka nie je statická vec: rastie. Rastie tak, ako rastú stromy – vždy sú tie isté, no čoraz väčšie, s ovocím – avšak vždy rovnako, v tom istom smere. A Duch Svätý zabraňuje tomu, aby sa náuka mýlila, zabraňuje, aby zostala statická, bez toho, aby v nás rástla. Naučí nás veci, ktoré nás učil Ježiš, rozvinie v nás chápanie toho, čo nás Ježiš učil, dá v nás vzrastať, až po zrelosť, Pánovej náuke.

A ďalšie, čo hovorí Ježiš o činnosti Ducha Svätého je pripamätanie: «pripomenie vám všetko, čo som vám povedal» (v. 26). Duch Svätý je ako pamäť, prebúdza nás: „Nuž spomeň si na toto, pamätaj na tamto“; udržiava nás bdelých, vždy bdelých v Pánových veciach a pripomína nám aj náš život: „Pomysli na ten moment, pomysli na to, ako si stretol Pána, pomysli na to, ako si Pána opustil“.

Raz som sa dopočul, že istý človek sa pred Pánom modlil takto: „Pane, ja som ten istý, čo som ako dieťa, ako chlapec, mal tieto sny. Potom som sa vydal pomýlenými cestami. Teraz si ma zavolal“. Ja som ten istý: toto je pamäť Ducha Svätého v našom živote. Vedie ťa to k pamätaniu si spásy, k pamätaniu si toho, čo nás naučil Ježiš, ale aj k pamätaniu si vlastného života.

A slová toho človeka mi dali uvedomiť si ten pekný spôsob ako sa modliť, hľadieť na Pána: „Som ten istý. Veľa som prešiel, veľmi som sa zmýlil, no som ten istý a ty ma miluješ“. Pamäť životnej cesty. A v tejto pamäti nás vedie Duch Svätý; vedie nás k rozlišovaniu čo mám teraz robiť, ktorá cesta je tá správna a ktorá je pomýlená, aj pri drobných rozhodnutiach.

Ak prosíme o svetlo Ducha Svätého, on nám pomôže rozlišovať, aby sme spravili tie pravé rozhodnutia, tie malé každodenné i tie najväčšie. On je ten, ktorý nás sprevádza, podopiera pri rozlišovaní. Teda Duch, ktorý učí, naučí nás všetkému, čiže dáva rásť viere, uvádza nás do tajomstva, Duch, ktorý nám pripomína. Pripomína nám vieru, pripomína nám náš život, a je to Duch, ktorý nás v tejto náuke, v tejto pamäti, učí rozlíšiť, aké rozhodnutia máme urobiť.

A evanjeliá tu dávajú Duchu Svätému meno: áno, Paraklét, pretože ťa podopiera; no aj ďalšie ešte krajšie meno: Dar Boží. Duch je Božím darom. Práve Duch je tým Darom. Nenechám vás samých, pošlem vám Utešiteľa, ktorý vás bude podopierať a pomôže vám ísť vpred, pamätať, rozlišovať a rásť. Božím darom je Duch Svätý.

Nech nám, Pán pomôže chrániť si tento Dar, ktorý nám on dal pri krste a ktorý my všetci máme vo svojom vnútri.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Modlitba duchovného prijímania

V závere liturgie Svätý Otec pozval veriacich k modlitbe duchovného prijímania:

„Môj Ježišu, verím, že si v Najsvätejšej oltárnej sviatosti skutočne prítomný. Milujem ťa nadovšetko a moja duša túži po tebe. Keďže ťa teraz nemôžem prijať sviatostne, príď do môjho srdca aspoň duchovne. A pri tvojom príchode ťa objímam a celkom sa s tebou spájam. Nedovoľ, aby som sa niekedy odlúčil od teba.“

Slávenie uzavrela krátka adorácia s eucharistickým požehnaním.

-zk, jb-

11 mája 2020, 13:36 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:38:17 (30 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 12200 bajtov | Hodnotenie: 0)
Pápež František obetoval omšu za Európu, aby rástla v jednote
Informácie

Pápež František obetoval omšu za Európu, aby rástla v jednote

Cirkev napreduje vďaka modlitbe, ktorá je prístupovou cestou k Otcovi a vyžaduje si odvahu. Modlitba je prvou úlohou každého biskupa. O tom hovoril pápež František v homílii z Domu sv. Marty v nedeľu 10. mája. Osobitne sa modlil za Európu v súvislosti s jej dvoma významnými výročiami: 75. výročím skončenia 2. svetovej vojny a 70. výročím Schumanovej deklarácie.

Svätý Otec začas slávenie slovami: „V týchto dňoch boli dve výročia: 70 rokov Deklarácie Roberta Schumana, ktorá podnietila začiatok Európskej únie a aj výročie konca [Druhej svetovej] vojny. Prosme dnes Pána za Európu, aby rástla v jednote - v tejto jednote bratstva, ktoré dáva rásť všetkým národom v jednote uprostred rozličnosti.“

Modlitba je prvou úlohou biskupa

Pápež v homílii, ktorú zameral na silu modlitby, komentoval liturgické čítania 5. veľkonočnej nedele. V Jánovom evanjeliu (14,1-14) Ježiš hovorí: «Urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi». Prvé čítanie zo Skutkov apoštolov (6,1-7) približuje, ako si apoštoli zvolili sedem prvých  diakonov, aby sa oni mohli «celkom venovať modlitbe a službe slova». Ako pripomenul Svätý Otec, modlitba je prvou úlohou každého biskupa.

Plné znenie homílie

V tejto pasáži Evanjelia (porov. Jn 14, 1-14), vo svojej rozlúčkovej reči, Ježiš hovorí, že ide k Otcovi. A hovorí, že bude s Otcom a že aj ten, kto v neho verí, «bude konať skutky, aké ja konám, ba bude konať ešte väčšie, lebo ja idem k Otcovi. A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi. Ak ma budete prosiť o niečo v mojom mene, ja to urobím» (v. 12-14). Môžeme povedať, že tento úryvok z Jánovho evanjelia je prehlásením o výstupe k Otcovi.

Otec bol v Ježišovom živote vždy prítomný a Ježiš o ňom hovoril. Ježiš sa modlil k Otcovi. A mnohokrát hovoril o Otcovi, ktorý sa o nás stará tak, ako sa stará o vtáky, o poľné ľalie... Otec. A keď ho učeníci prosili, aby ich naučil modliť sa, Ježiš ich učil modliť sa k Otcovi: «Otče náš» (Mt 6,9). Vždy sa obracia na Otca. No v tomto úryvku je veľmi silný; je to, akoby sa otvorili dvere všemohúcnosti modlitby. „Pretože ja som s Otcom: vy proste a ja to všetko urobím. To preto, že Otec to urobí so mnou“ (porov. Jn 14,11).

Táto dôvera v Otca, dôvera v Otca, ktorý je schopný urobiť všetko. Táto odvaha modliť sa, pretože k modlitbe je treba odvahu! Potrebná je k nej rovnaká odvaha, ako ku kázaniu: rovnaké množstvo. Pomyslime na nášho otca Abraháma, keď zjednával s Bohom, aby zachránil Sodomu (porov. Gen 18,20-33): „A ak by ich bolo menej? A ešte menej?...“ Skutočne vedel, ako vyjednávať. Avšak vždy s touto odvahou: „Odpusť Pane, poľav: trochu menej, ešte menej...“.

Vždy je to odvaha modlitbového zápasu, pretože modliť sa znamená zápasiť: zápasiť s Bohom. A potom, Mojžiš: dvakrát, keď Pán chcel zničiť ľud (porov. Ex 32,1-35 a Num 11,1-3)  a urobiť z neho hlavu ďalšieho ľudu, Mojžiš povedal: „nie!“. A povedal „nie“ Otcovi! S odvahou! Ale ak sa ideš modliť takto [naznačuje ledabolé mechanické odriekanie], toto je nedostatok rešpektu! Modliť sa znamená ísť s Ježišom k Otcovi, ktorý ti dá všetko. Odvaha v modlitbe, smelosť v modlitbe. Tá istá, akú treba na kázanie.

A v prvom čítaní sme počuli o tom konflikte v prvotných časoch Cirkvi (porov. Sk 6,1-7), pretože kresťania gréckeho pôvodu šomrali – šomrali, už v tých časoch sa to robilo: vidieť, že je to zvykom v Cirkvi... – šomrali, pretože o ich vdovy a siroty nebolo dobre postarané; apoštoli nemali čas robiť toľko vecí. A Peter [s apoštolmi], osvietení Duchom Svätým, „vynašiel“, povedzme to takto, diakonov. „Urobme toto: nájdime sedem dobrých mužov a nech sa títo postarajú o službu“ (porov. Sk 6,2-4). Diakon je strážca služby v Cirkvi.

„A tak nech je o potreby týchto ľudí, ktorí mali dôvod sa sťažovať, dobre postarané. A my – hovorí Peter, počuli sme to – my sa budeme venovať modlitbe a hlásaniu Slova“ (porov. v. 5). Toto je úloha biskupa: modliť sa a hlásať. S touto silou, ktorú sme počuli v Evanjeliu: biskup je ten prvý, ktorý ide za Otcom, s dôverou, ktorú dal Ježiš, s odvahou, s paréziou, bojovať za svoj ľud. Prvoradou úlohou biskupa je modliť sa. Povedal to Peter: «My sa budeme celkom venovať modlitbe a službe slova».

Poznal som jedného kňaza, jedného dobrého, svätého farára, ktorý keď stretol biskupa, srdečne ho pozdravil – milým a láskavým spôsobom – a zakaždým sa opýtal: „Excelencia, koľko hodín denne sa modlíte?“ A vždy hovoril: „Lebo prvoradá úloha je modliť sa“. Pretože je to modlitba hlavy komunity za komunitu, príhovor u Otca, aby chránil ľud.

Modlitba biskupa. Jeho prvoradou úlohou je modliť sa. A ľud, vidiac biskupa ako sa modlí, sa učí modliť. Pretože Duch Svätý nás učí, že Boh „je ten, čo koná“. My robíme len maličkú časť, je to však On, ktorý „koná“ v Cirkvi a modlitba je to, čo vedie Cirkev vpred. A preto hlavy Cirkvi, keď to tak poviem, biskupi, musia napredovať v modlitbe.

To Petrovo slovo je prorocké: „Nech diakoni robia toto všetko, aby bolo o ľudí dobre postarané a vyriešili sa problémy a aj ich potreby. Pre nás biskupov však modlitba a hlásanie Slova“.

Je smutné vidieť skvelých biskupov, skvelých, dobrých ľudí, no zaneprázdnených mnohými vecami, ekonomickými i množstvom iného... Modlitba na prvé miesto. Potom ďalšie veci. Keď však iné veci vezmú priestor modlitbe, niečo tu nefunguje. A modlitba je silná pre to, čo sme počuli v Ježišovom Evanjeliu: «Ja idem k Otcovi. A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi» (Jn 14,12-13). Takto ide Cirkev vpred, s modlitbou, s odvahou modlitby, pretože Cirkev vie, že bez tohto vystupovania k Otcovi nemôže prežiť.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Modlitba duchovného prijímania

Pre veriacich sledujúcich priamy prenos predniesol Svätý Otec modlitbu duchovného svätého prijímania:

„K tvojim nohám, môj Ježiš, sa skláňam a obetujem ti kajúcnosť svojho skrúšeného srdca, ktoré sa vo svojej nepatrnosti ponára do tvojej svätej prítomnosti. Klaniam sa ti vo sviatosti tvojej lásky, túžim ťa prijať do chudobného príbytku, ktorý ti ponúka moje srdce. Vo vyčkávaní šťastia sviatostného prijatia chcem ťa prijať duchovne.

Príď ku mne, môj Ježiš, aby som mohol prísť k tebe. Kiež tvoja láska roznieti celé moje bytie, na život a na smrť. Verím v teba, dúfam v teba, milujem ťa.“

Na záver svätej omše bola vystavená Sviatosť oltárna na tichú adoráciu, po ktorej pápež František udelil eucharistické požehnanie.

-zk, jb-

Aktualizované: 10.5.2020, 17:45

10 mája 2020, 10:44 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Streda, 13.05. 2020 - 08:35:41 (38 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 13952 bajtov | Hodnotenie: 0)
o. Dominik Chmielewski - Triumf Márie - nová jar cirkvi!!!
Videá
Autor: o.Jan - Utorok, 12.05. 2020 - 22:05:26 (30 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 193 bajtov | Hodnotenie: 0)
Cirkev napreduje uprostred Božích útech a prenasledovaní sveta
Rozjímanie

Cirkev napreduje uprostred Božích útech a prenasledovaní sveta

Cirkev napreduje dejinami uprostred dvoch síl: Duch Svätý dáva Cirkvi neustále rásť, avšak je tu aj zlý duch, ktorý sa ju snaží zničiť. Žiarlivý diabol na to používa svetskú moc i peniaze, preto do nich neslobodno vkladať dôveru. Tá patrí jedine Bohu. O tomto kázal pápež František v Dome sv. Marty v sobotu 9. mája. 

Pri svätej omši sa Svätý Otec modlil za sestry vincentky, ktoré už takmer storočie vedú vo Vatikáne detskú zdravotnú ambulanciu sv. Marty. Liturgická spomienka ich zakladateľky sa slávi 15. marca, no keďže v tom čase bolo obdobie Pôstu, bola preložená na dnešný deň. Pápež František začal rannú omšu vyslovením úmyslu:

„Dnes je spomienka na svätú Lujzu de Marillac: modlime sa za vincentínske sestry, ktoré vedú túto ambulanciu, túto nemocnicu už takmer sto rokov a pracujú tu, u sv. Marty, v tejto nemocnici. Pán nech požehnáva tieto sestry.“

V homílii pápež komentoval úryvok zo Skutkov apoštolov (13,44-52), kde židia v Antiochii vidiac veľké zástupy počúvajúce Pavla a Barnabáša, im zo žiarlivosti protirečia. Poštvali dokonca nábožné ženy z vyšších vrstiev a popredných mešťanov proti Pavlovi a Barnabášovi a vyhnali ich zo svojho kraja. Svätý Otec veriacich v závere homílie vyzval:

„Buďme pozorní, dávajme si pozor pri hlásaní Evanjelia, aby sme nikdy neupadli do vkladania dôvery v časnú moc a peniaze. Dôverou kresťanov je Ježiš Kristus a Duch Svätý, ktorého on poslal! A práve Duch Svätý je ten kvas, tá sila, ktorá dáva Cirkvi rásť! Áno, Cirkev napreduje, v pokoji, s odhodlaním, radostná: uprostred Božích útech a prenasledovaní sveta.“

Plné znenie homílie

V Žalme sme recitovali: «Spievajte Pánovi pieseň novú, lebo vykonal veci zázračné. Víťazstvo je dielom jeho pravice a jeho svätého ramena. Pán oznámil svoju spásu, pred očami pohanov vyjavil svoju spravodlivosť» (Ž 97,1-2). Toto je pravda. Pán vykonal zázračné veci. Koľko však námahy! Ako namáhavé je pre kresťanské komunity niesť ďalej vpred tieto Pánove úžasné veci!

V pasáži Skutkov apoštolov (porov. 13,44-52) sme počuli o radosti: celé mesto Antiochia sa zhromaždilo, aby počúvalo Pánovo slovo, pretože Pavol, apoštoli, hlásali s mocou a Duch Svätý im pomáhal. No «keď Židia videli zástupy, plní žiarlivosti rúhavo odporovali tomu, čo hovoril Pavol» (v. 45). Na jednej strane je tu Pán, je tu Duch Svätý, ktorý dáva rásť Cirkvi a tá vzrastá čoraz viac, to je pravda. No na druhej strane je zlý duch, ktorý sa snaží Cirkev zničiť. Vždy je to tak. Vždy. Ideme vpred, no potom prichádza nepriateľ, ktorý sa snaží ničiť. Bilancia je z dlhodobého hľadiska vždy pozitívna, koľká však námaha, koľko bolesti, koľko mučeníctva!

To sa stalo tu, v Antiochii a deje sa tak všade v Knihe Skutkov apoštolov. Pomyslime napríklad na Lystru, keď tam prišli a uzdravili [chromého] a všetci si mysleli, že sú bohmi a chceli im vzdať obety a celý ľud bol s nimi (porov. Sk 14,8-18). Potom prišli iní a presvedčili ich, že to tak nie je. A ako skončili Pavol a jeho spoločník? Kameňovali ich (porov. Sk 14,19).

Vždy je tu tento boj. Pomyslime na čarodejníka Elymasa a na to, čo urobil, aby Evanjelium neprišlo ku prokonzulovi (porov. Sk 13,6-12). Pomyslime na pánov tej dievčiny, ktorá veštila: títo výdatne ťažili z toho dievčaťa, pretože „čítala z dlane“ a získavala tak peniaze, ktoré šli do vreciek pánov. A keď Pavol a apoštoli ukázali, že ide o klamstvo, že to nie je správne, rýchlo povstali proti nim (porov. Sk 16,16-24).

Pomyslime na remeselníkov bohyne Diany (Artemidy) [v Efeze], ktorí strácali kšefty, keď nemohli predávať sošky, lebo ľud ich viac nekupoval, keďže sa obrátil. A tak to ide, jedno za druhým. Na jednej strane je Božie slovo, ktoré zhromažďuje, dáva rásť, na druhej strane prenasledovanie, veľké prenasledovanie, pretože sa končí vyhnaním, bitím...

A čo je nástrojom diabla na ničenie evanjeliového hlásania? Závisť. Kniha Múdrosti to hovorí jasne: Závisťou diabla prišiel na svet hriech (porov. Múd 2,24) – závisť, žiarlivosť, tu je to. Vždy tento horký, trpký pocit. Títo ľudia videli, ako hlásal Evanjelium a hnevali sa, útroby im zožieral hnev. A tento hnev ich poháňal: je to hnev diabla, je to hnev, ktorý ničí, hnev toho: „Ukrižuj ho, ukrižuj!“, hnev mučenia Ježiša. Chce ničiť. Stále. Vždy.

Vidiac tento boj, aj pre nás platí to pekné porekadlo: „Cirkev napreduje uprostred Božích útech a prenasledovaní sveta“ (porov. Sv. Augustín, De Civitate Dei, XVIII, 51,2). Takej Cirkvi, ktorá nemá ťažkosti, niečo chýba. Diabol je príliš pokojný. A ak je diabol pokojný, veci nejdú správnym smerom. Vždy sú tu ťažkosti, pokušenie, boj... Závisť, ktorá ničí. Duch Svätý vytvára harmóniu Cirkvi, a zlý duch ničí. Až podnes. Do dnešného dňa. Vždy je tu tento boj.

Jedným nástrojom tejto žiarlivosti, tejto závisti, je časná moc. Tu sa hovorí, že «Židia poštvali nábožné ženy z vyšších vrstiev» (Sk 13,50). Šli za týmito ženami a povedali: „Títo sú buriči, vyžeňte ich“. Ženy hovorili s ďalšími a vyhnali ich preč: boli to „zbožné ženy“ z vyšších vrstiev a aj poprední mešťania (porov. v. 50). Idú za časnou mocou; a časná moc môže byť dobrá: ľudia môžu byť dobrí, no moc ako taká je vždy nebezpečná. Moc sveta proti moci Boha hýbe týmto všetkým; a v pozadí tohto, tejto moci, sú vždy peniaze.

Toto sa deje v prvotnej Cirkvi: dielo Ducha Svätého na budovanie Cirkvi, na vytváranie súladu Cirkvi – a práca zlého ducha na jej ničení a utiekanie sa k časným mociam, aby Cirkev zastavili, zničili ju: to je len ďalšie rozvinutie toho, čo sa udialo vo veľkonočné ráno. Vojaci, vidiac ten triumf, šli za kňazmi a kňazi si „kúpili“ pravdu. A pravda bola „umlčaná“ (porov. Mt 28,11-15). Už od prvého rána vzkriesenia, od Kristovho triumfu, je tu táto zrada, toto umlčiavanie Kristovho slova, umlčiavanie víťazstva zmŕtvychvstania prostredníctvom časnej moci: veľkňazmi a peniazmi.

Buďme pozorní, dávajme si pozor pri hlásaní Evanjelia, aby sme nikdy neupadli do vkladania dôvery v časnú moc a peniaze. Dôverou kresťanov je Ježiš Kristus a Duch Svätý, ktorého on poslal! A práve Duch Svätý je ten kvas, tá sila, ktorá dáva Cirkvi rásť! Áno, Cirkev napreduje, v pokoji, s odhodlaním, radostná: uprostred Božích útech a prenasledovaní sveta.

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Modlitba duchovného prijímania

V závere liturgie Svätý Otec pozval veriacich vzbudiť si túžbu po prijatí Eucharistie:

„Môj Ježišu, verím, že si v Najsvätejšej oltárnej sviatosti skutočne prítomný. Milujem ťa nadovšetko a moja duša túži po tebe. Keďže ťa teraz nemôžem prijať sviatostne, príď do môjho srdca aspoň duchovne. A pri tvojom príchode ťa objímam a celkom sa s tebou spájam. Nedovoľ, aby som sa niekedy odlúčil od teba.“

Slávenie uzavrela krátka adorácia s eucharistickým požehnaním.

-zk, jb-

09 mája 2020, 14:26 (vaticannews.va)

Autor: o.Jan - Utorok, 12.05. 2020 - 07:44:07 (28 čitateľov)(Zobraziť celý článok | 13572 bajtov | Hodnotenie: 0)
1809 článkov (181 stránok, 10 článkov na stránku)
[ 2 | 3 | 4 ]
Prejsť na:
Počítadlo
Verejných návštev
stránok od 28.08.2012

[ Viac ]
Počet ľudí na stránke
Spolu: 14
CP Ďačov
Cest. poriadok Ďačov

Stránka obce Ďačov
Obec Ďačov
Ankety
Ako sa Vám pačí naša WEB stránka?

Slabá
Pekná
Veľni pekná



Výsledky
Ďalšie ankety

Hlasov 656
Web kamery
 
Viac web kamier
Počasie
Predpoveď počasia : www.meteo.sk
Fáza mesiaca

SATELIT
Odkazy na WEB stránky

Webhosting WebSupport
Hosting s ľudským prístupom

Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku
Oficiálna stránka katolíckej cirkvi na Slovensku

Obec Milpoš
Oficiálna stránka obce Milpoš

Obec Ďačov
Oficiálne stránky obce Ďačov

MOSRZ Sabinov
Miestná organizácia SRZ Sabinov

Mesto Sabinov
Mesto Sabinov kde sa dobre žije

Mesto Lipany
Mesto Lipany

Krehlík Ján
Súkromné stránky Ján Krehlik

Klub Nemecký obrovitý strakáč a Český strakáč
Klub chovateľov nemecký obrovitý strakáč a český strakáč

Gymnázium Lipany
Gymnázium Lipany - stránka našej školy

Gréckokatolícke mládežnícke centrum
Gréckokatolícke mládežnícke centrum - Barka v Juskovej Voli.

Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov
Gréckokat. arcibiskupstvo Prešov


Gréckokatolícka farnosť Sabinov

[ Pozri ZOZNAM ]
KALKULAČKA
Kalkulačka
 

OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV


Správca stránok: Mgr. Krehlík Ján

©2012
WWW.krehlik.eu WEBmaster: Krehlík Ján st.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.16 sekúnd

  Admin
Infor. o registracii domeny